Annons:

Moderaten: "Turistkonto skapar bättre planering och minskar riskerna"

Klimatdebatten är i fokus. Oavsett vad forskare, vetenskapsmän och FN:s klimatrapporter säger, måste man inom besöksnäringen leva med denna verklighet och vill därför hitta former för att driva verksamheter i enlighet med detta. Besöksnäringen är väderberoende för att gästerna skall kunna komma och genomföra olika aktiviteter.

Annons:

Vädrets makter rår vi inte över, och i likhet med arrangörerna i Sälen eller på Öland vet alla företagare inom besöksnäringen har ett hårt arbete och riskfyllda investeringar till trots så kan alla ansträngningar snabbt ödeläggas av väderomslag och andra oförutsedda händelser. Men till skillnad från jord- och skogsbruksföretag, som verkar under likartade förutsättningar, saknar man inom besöksnäringen möjligheten att minska riskerna. 

Om besöksnäringen får en dålig sommar med kyla och regn och om vinterturismen får en så varm vinter att man inte kan öppna sina anläggningar fullt ut, vad händer då?

 *

Besöksnäringen är en industri som ger jobb åt ca 190 tusen människor i hela Sverige varje år och ger kommuner och staten goda skatteintäkter. Däremot borde företagare inom besöksnäringen få möjlighet att skapa buffertar för tillfälliga motgångar, på ungefär samma sätt som landets skogsägare har sedan länge.

Modellen kallas för skogskonto och går ut på att under goda år avsätta obeskattade medel för att ta ut vid sämre tider. Detta ger möjlighet till en mer långsiktig planering för besöksnäring och en möjlighet till en långsiktig överlevnad. 

En tänkbar konstruktion för detta är att skatt då betalas för ränteavkastningen på turistkontot, det vill säga samma regler som gäller för skogskontot. Skatten på ränta bör vara definitiv och inte kunna kvittas mot andra kapitalförluster eller liknande.

 *

Vi skall inte glömma att vi pratar om en näring som växer snabbt och omsätter idag ca 300 miljarder kronor i Sverige och målet är 500 miljarder kronor 2020. Dessutom är den personalintensiv här får ungdomar ofta sitt första jobb. Har vi råd att inte satsa på turism- och besöksnäringen? Sveriges nya basnäring! 

Kalmar län är ett de största besökslänen i Sverige med många starka varumärken. Varför inte undersöka möjligheterna att Region Kalmar län blir en pilotregion för utvecklingen av besöksnäringen enligt ovan.

Eddie Forsman (M)

Annons:

Gästskribent

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt