Annons:

Elever vill sänka gränsen för skolskjuts i gymnasiet: ”Snöstorm har ingen åldersgräns”

Tilda Franzén och Anna Os vill sänka avståndet som krävs för att gymnasieelever ska ha rätt till busskort. Foto: Martina Gradian.

Elever vill sänka gränsen för skolskjuts i gymnasiet: ”Snöstorm har ingen åldersgräns”

Gymnasieelever som bor närmare än 6 kilometer från skolan får inte busskort. Två elever tog strid för att sänka gränsen, och de får visst gehör från politikerna som nu ska se över möjligheten till halvårskort under vinterhalvåret.

Annons:

Tilda Franzén och Anna Os vill sänka avståndet som krävs för att gymnasieelever ska ha rätt till busskort.

– För tillfället behöver man bo 6 kilometer från skolan för att få busskort. På högstadiet däremot går gränsen vid 4 kilometer. Varför ska gränsen höjas så mycket vid det skiftet mellan grundskolan och gymnasiet? Undrade Tilda i talarstolen under ungdomsfullmäktige.

Argumentet: Säkrare och mer miljövänligt

Anna fyllde i med en kostnadsberäkning som visar att enkelbijletter för skoldagar under november till februari skulle kosta runt 2 500 kronor.

– Många elever skulle dock föredra att åka buss från oktober till april och då ökar kostnaden till det dubbla – vilket är en kostnad som långt ifrån alla gymnasieungdomar har råd med. För familjer med dåliga ekonomiska förutsättningar kan både bil, moped och cykel vara uteslutet eftersom pengarna inte räcker till.

Eleverna sammanfattade sitt anförande med att merkostnaden som en sänkt skolskjutsgräns skulle innebära faktiskt är berättigad: det blir miljövänligare om eleverna får skolskjuts istället för att bli en och en blir skjutsade av sina föräldrar, och samtidigt blir färdvägen till skolan säkrare, särskild under det mörka hala vinterhalvåret.

"Lägger hellre pengarna på undervisning än skolskjuts"

Andreas Billtorp, barn- och utbildningsnämndens ordförande, svarade att reglerna för skolskjuts ser likadana ut i hela Sverige:

– Det känns rimligt att avståndet ökar med stigande ålder, men jag har förståelse till varför man vill sänka avståndet. Det är inte så att jag inte förstår – det blir långt när det är vinter och väglaget är besvärligt. Men det är en ekonomisk fråga, och jag vill hellre lägga extra pengar på undervisning än på skolskjuts, sa han.

Han fick snabbt svar på tal av eleverna:

– Den befintliga gränsen är satt eftersom gymnasieungdomar bedöms klara den sträckan själv, men snöstorm och isgata har ingen åldersgräns. Gränsen kanske är satt eftersom många kan ta körkort i den åldern, men det är inte alla som har ekonomisk möjlighet till det, replikerade Tilda.

– Gränsen är samma i hela landet, men det hade varit stort om Västervik är den första kommunen som inför en sänkt gräns, sa Anna.

Kompromissen: Halvårskort ska utredas

Efter viss diskussion enades politikerna och eleverna om en möjlig framtida lösning. Politikerna röstade igenom ett tilläggsyrkande, som innebär att kommunen ska utreda om det vore möjligt att erbjuda ett halvårskort som gäller en zon i staden, under de mörka vintermånaderna.

 

Annons:

Martina Gradian

martina.gradian@dagensvastervik.se

0767817450

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt