Annons:

Hållbart företagande – ger ett långsiktigt företagande

Jörgen Djurstedt och Marianne Hennel.

Hållbart företagande – ger ett långsiktigt företagande

Allt fler företag och konsumenter tänker hållbarhet i sin konsumtion och förbrukning för att spara på egna resurser och minska den negativa miljöpåverkan. Det gör att man ställer högre krav på att såväl resurser som transporter nyttjas på ett smart och effektivt sätt, vilket leder till att efterfrågan på hållbart producerade varor och tjänster ökar. Då efterfrågan ökar ger det landets småföretagare möjlighet att jobba än mer med hållbarhet i sitt företag och att kunna sälja produkterna eller tjänsterna.

Annons:

Efter det att flera rapporter om företagande har kommit i höstas som, Småföretagare lönsamhet och företagsindex som mäter hur företagen mår, ställde DVV frågan till LRF – Konsult, som sammanställer Småföretagare barometern om det finns en hållbarhets barometer, som mäter det företag gör för att minska sin klimatpåverkan. Vi fick svar av Marianne Hennel, biträdande kontorschef LRF Konsult och Jörgen Djurstedt, Redovisningskonsult LRF Konsult.

-  Som företagare kanske man tänker att det är dyrt att jobba med hållbarhet och att omställningen är krånglig. Men att tänka hållbart i sitt företagande behöver inte vara dyrt, krångligt eller ta en massa tid. Det är viktigt att arbetet med hållbarhet ska utgå från den egna verksamheten säger Marianne.

Vad kan företaget göra för att uppnå ett hållbart företag?
- Genom att arbeta effektivare med företagets resurser och ställa krav på de egna leverantörerna sparar du på miljön. Samtidigt har företaget också möjlighet att minska kostnader genom att effektivisera användningen av företagets resurser. Genom att exempelvis minska företagets svinn, jobba digitalt och anpassa inköpen efter produktionen arbetar företaget mer kostnadseffektivt. Företag med anställda kan genom att säkerställa bra arbetsförhållanden och en bra arbetsmiljö skapa hållbarhet för företagets personal. Där företagets hållbarhet kommer av att de anställda trivs bättre, vilket leder till minskade sjukskrivningar och bättre produktivitet, det ökar företagets möjlighet till en bättre ekonomi, säger Jörgen Djurstedt. 

Företagen behöver vara transparenta med att de jobbar hållbart, på det sättet synliggör man för sina konsumenter att de köper en hållbart framtagen produkt eller tjänst. Det leder till att konsumenten får möjlighet att göra ett medvetet val att konsumera hållbara produkter eller tjänster. Vilket skapar ett mervärde för konsumenten, då företaget visar att man tar ansvar för företagets påverkan på miljö, samhälle och ekonomi.

Ta en sak i taget - skynda långsamt

- När företagen ska göra omställningen att börja arbeta mer med hållbarhet är det lätt att man tar tag i alla delarna samtidigt, vilket gör att det kan kännas övermäktigt  ”man ser inte skogen för alla träden”. Nyttan blir lite suddig under en tid och det finns risk att man tappar fart i omställningen till ett hållbart företagande och det blir högre kostnader tillfälligtvis. Därför förespråkar vi att företaget gör omställningen stegvis och gör en plan från början för vilka delar i företaget som behöver vilka insatser. På så vis blir även omställningen hållbart genomförd, säger Marianne Hennel.

Marianne och Jörgen som dagligen arbetar med småföretagare får i år fira tillsammans med sin arbetsgivare, LRF Konsult som fyller 100 år.

- Ett hållbart företagande genomsyrar vår organisation och är en viktig del som bidragit till detta. Vi har blivit utsedda till topp tio i företaget Universums mätning för Sveriges Bästa Arbetsgivare flera år i rad, det är ett led i att vi som organisation arbetar med hållbarhet med och för vår personal. De bästa arbetsgivarna förknippas med en god arbetsmiljö, bra karriärmöjligheter, respekt för medarbetare, stort eget ansvar och att arbetsgivaren är framgångsrik på sin marknad. Detta är något som LRF Konsult verkligen har anammat, säger Marianne Hennel.

Att tänka på för småföretagarna

Marianne och Jörgen pekar på tre viktiga delar för att skapa ett företag som verkar hållbart.

- Hållbar personal –Arbeta tillsammans med personalen och ge dem förutsättningar att trivas. Se över arbetsmiljön, arbetsförhållandena och möjlighet för personalens kompetensutveckling. En nöjd anställd håller längre och producerar mer effektivt.

- Hållbar miljöDet är viktigt att man som företagare utgår från den egna verksamheten och ser över vad du själv och dina anställda kan göra i den dagliga driften för att minska miljöpåverkan i företaget. Nyttja digitalisering i företagets olika kanaler så som bokföring, kommunikation och försäljning. Ställ krav på dina leverantörer. Se över företagets transporter både för er själva och varorna. 

- Hållbar ekonomi – Med en affärsplan kan ditt företag få hjälp att styras mot framgång, i ditt företag behöver du veta vilken väg som tar dig dit. En affärsplan är en karta över företagets faser för att nå rätt mål i rätt tid på ett effektivt sätt. En plan bör inkludera alla faser, från start till utveckling av det lönsamma företaget och även beröra risker och krissituationer och en eventuell avveckling eller försäljning. Kontakta gärna våra rådgivare för att få mer information om hur man göra en bra levande affärsplan.

Kommer LRF – Konsult ta fram en hållbarhets barometer för småföretagare fram över?

- Vi har fört det vidare uppåt i vår organisation. Man anser att det är intressant och ser över vilka frågeställningar som ska vara med i kommande utskick, säger Marianne Hennel.

 

 

 

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt