Annons:

Socialisterna: Gå till din regering och kräv omedelbara satsningar, Kronståhl!

Socialisterna vill se handling från riksdagsledamoten Tomas Kronståhl. Foto: MostPhotos

Socialisterna: Gå till din regering och kräv omedelbara satsningar, Kronståhl!

Under rubriken Satsningar eller sovstad (Dagens Västervik 6/2) skriver Tomas Kronståhl om vikten av att investera i en södra infart för kommunens utveckling och framtid.

Annons:

Men, för att kunna avgöra vad som är viktigt för att utveckla vår kommun måste vi först reda ut vad för slags bygd Västerviks kommun är och Västervik är de facto en avfolkningsbygd och inte en sovstad. Ambitionen borde däremot vara att göra Västervik till en sovstad; det vill säga en kommun att leva och bo i samtidigt som man pendlar till annan ort.

Vår regions dåliga och eftersatta infrastruktur till viktiga och närliggande stora orter som Linköping/Norrköpings-regionen anser vi vara av betydligt större vikt för kommunens utveckling och framtid än en Södra infart.

*

1971 hade Västerviks kommun en befolkning på ca 42 000 invånare. 2018 var befolkningsmängden ca 36 500, d v s en befolkningsminskning på 5500 invånare. Under samma period har Sveriges befolkning ökat från ca 8 miljoner till ca 10 miljoner invånare vilket är en befolkningsökning med ca 25%. Detta innebär att om vår kommun följt denna utveckling hade vi idag haft ett invånarantal på ca 50 000 kommuninvånare.

Vi anser att förutsättningen för att göra Västervik till en attraktiv stad inte i första hand är utbyggnaden av en Södra infart utan en modern järnväg till Linköping (Tjustbanan) med bra pendlingsmöjlighet till Linköpings-regionens arbetsmarknad, d v s en pendlingstid på 50 minuter istället för dagens 1 timma och 45 minuter.

*

Detta skulle innebära att den norra delen av kommunen skulle bli attraktivare och få nya möjligheter att växa. Med en bättre infrastruktur skulle Västervik kunna vara en blomstrande bygd både socialt, kulturellt och arbetsmarknadsmässigt istället för en avfolkningsbygd.

Vi är inte principiellt emot en södra infart men vi anser att stora infrastruktursatsningar skall skötas av staten och inte av kommunerna. Kronståhls 350 miljoner skulle kunna göra betydligt mer direkt nytta inom skolan och omsorgen i kommunen idag.

Kronståhls resonemang är dessutom lite märkligt då han å ena stunden anser att vi har råd med 350 miljoner till en Södra infart men däremot inte med avgiftsfri parkering för de som varje dag pendlar in till arbete i Västervik och bidrar till kommunens och landets tillväxt. Dessa pendlare anser socialdemokraterna i Västervik ska betala ca 4000:-/år i parkeringsavgifter för att arbeta i centralorten.

*

Skall bygden utvecklas från avfolkningsort till sovstad så måste det snabbt till en modern infrastruktursatsning till Linköping som en första etapp. Sedan borde det byggas en kustjärnväg från Kalmar till Norrköping. Detta för att bygga ihop regionen så väl arbetsmarknadsmässigt som kulturellt och socialt. I dessa klimatmedvetna tider borde detta vara en prioriterad fråga.

I juni 2018 förklarade (S)- och (MP)-regeringen att i infrastrukturplanen för 2018 - 2029 skall det investeras 100 miljarder mer än vad som tidigare utlovats. En historisk satsning förklarade ansvarig minister Tomas Eneroth. Fackförbundet SEKO, som organiserar inom järnvägen, kommenterade nyktert och klart att detta inte räckte till några förbättringar alls utan på sin höjd att upprätthålla dagens bristfälliga nivå.
I denna satsning fanns Tjustbanan överhuvudtaget inte med.

*

Vår uppmaning till Kronståhl blir därför att om han är mån om Västerviks utveckling borde han gå till sin socialdemokratiska regering och kräva omedelbara satsningar på Tjustbanan!

Vi inom Socialisterna - Välfärdspartiet anser att det idag behövs stora satsningar på infrastruktur, på samma vis som en gång i tiden gjordes under sent 1800-tal, och att staten ansvarar för investeringarna men också av ägandet.

Varberg, som tidigare var en liknande stad som Västervik, en industri- och sommarstad, hade 1971 ca 40 000 invånare. Idag har de ca 63 500 invånare. Denna snabba tillväxt möjliggjordes av bl a en modern dubbelspårig järnväg och en motorväg som förbinder Oslo, Göteborg och Köpenhamn. Här kan vi se skillnad på hur en modern infrastruktur skapar möjligheter för en stad gentemot en mindre utvecklad sådan som den i vår del av landet.

*

Att staten inte satsar på Kalmarregionen ligger även i linje med EU:s politik då svaga tillväxtområden, som Kalmarregionen tillhör, inte ska få del av stora infrastruktursatsningar då starka tillväxtregioner prioriteras. Detta betyder att de svaga tillväxtområdena halkar efter ännu mer.

Vi tror att det är nödvändigt att skapa en tydlig samling kring infrastruktursatsningar i denna del av landet för att tvinga staten till att ta sitt ansvar för svagare tillväxtregioner.

Ett modernt järnvägsnät borde stå högt upp på dagordningen! 

Parlamentsgruppen för Socialisterna – Välfärdspartiet
Jenny Svensson, Peter Iselau, Anders Loman, Christian Fredriksson, Sara Rais, Alexandra Isaksson, Örjan Brink, Jacob Hoffsten, Johannes Regell.

Annons:

Gästskribent

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt