Annons:

Bensinskatten speglar ländernas miljöansvar

Debattören menar att bensinskatten speglar det ansvar länderna tar för klimatet. Foto: MostPhotos

Bensinskatten speglar ländernas miljöansvar

I en debattartikel i DVV den 3 juni 2019 ger Sara Rais och Jacob Hoffsten (Socialistiska Välfärdspartiet) sina sympatier till ”Bensinupproret 2.0”. De anser att protesterna mot det höga bensinpriset är befogade. Är man av en annan mening så är man enligt deras uppfattning, ”diverse förståsigpåare menar att folk ”borde förstå att bensinen inte är så dyr och att de måste dra sitt strå till stacken för miljön”.

Annons:

Att utsläpp av s.k. växthusgaser måste minska är de flesta helt överens om. Men de mål som satts upp i olika miljöavtal verkar vara mycket svåra att nå. Länder kan ”sälja” en del av sina utsläppskvoter till länder med låga utsläpp.

På så vis fortsätter man precis som vanligt att släppa ut sina föroreningar som om att man minskat sina utsläpp. Bilismen verkar vara en ”helig ko” som ständigt växer och därmed ökar även utsläppen av växthusgaser. En del länder, däribland Sverige, har infört en koldioxidskatt på bensin.

Tanken är att priset på bensin skall få bilister att köra mindre och på så vis minska koldioxidutsläppen. Så man skulle kunna säga att stater med hög miljöskatt på bensin tar ett större miljöansvar än de länder med låg eller ingen miljöskatt på bensinpriset.

Sverige har inte, som en del vill göra gällande, världens dyraste bensin, inte ens Europas dyraste bensin finns i Sverige. Däremot har vi tre olika skatter på bensinen vi tankar våra bilar med. Energiskatt, koldioxidskatt och moms. Momsen betalar vi även på de två andra skatterna. Skatt på skatten alltså! Nu har man tydligen vaknat inom regeringen, den 1 juli sänks skatten på bensin med 16 öre. Hur länge sänkningen varar står skrivet i stjärnorna. 

Det har väl inte undgått någon att det är dyrt att tanka bilen. Men det är förmodligen bara början. Vad skall vi sätta högst, vår miljö som påverkar både väder och klimat, eller att det finns billig bensin som ökar på utsläppen. Det talas om både klimatförändringar och extremväder.

Många länder i Europa har drabbats av extremvädret under den senaste tiden. Häftiga regn och åskoväder tillsammans med hårda vindar har lamslagit många städer. Även Sverige fick känna på det vädret, även om det bara var en liten pust jämfört med vad man fick på andra håll. Vad beror extremvädret på? Har det med klimatförändringar att göra? Är det bara är naturliga variationer? Eller är det den ökande koldioxidhalten i atmosfären som bidrar till extremvädret?

 *

Samhället måste ändra riktning och göra det billigt, alltså riktigt billigt att åka kollektivt, och det måste vara en kollektivtrafik som inte drivs med fossila bränslen. I dag är det dyrt att åka buss eller tåg. Många bussar drivs med biogas Det måste även satsas på drivmedel från förnybara råvaror, inte bara när det gäller bilar, utan även flyget och fartygstrafiken måste ta sitt ansvar, det är dessa två som förorsakar de största utsläppen tillsammans med industrin. 

Jan-Gunnar Johansson

Annons:

Gästskribent

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt