Annons:

DEBATT: Tjustbanan har dödsryckningar

I samlad tropp går i dagarna Kalmar läns alla ansvariga regionpolitiker tillsammans med Västerviks kommuns alla politiska partier ut i ett tappert försök att inte äventyra sina i Tjustbanan redan satsade skattemiljarder för nya inköpta tåg. De försöker nu rädda sitt gemensamma skinn genom att försöka få Trafikverket att satsa miljarder på upprustning av Stångådalsbanan och den föråldrade Tjustbanan om de själva satsar 0,5 miljard.

Annons:

Detta, som man nästan skulle kunna kalla utpressningsalternativ, har med all sannolikhet sin grund i att dessa politiker inte vill vara de som håller i yxan och lägga ner Tjustbanan. I stället överför man på detta smått konspiratoriska sätt ansvaret för en eventuell nedläggning på Trafikverket. Kanske anser man att detta är en smart idé med tanke på presumtiva väljare, men det är nog inte särskilt smart i det längre perspektivet då ekonomi, nyttjandegrad och verklighet kommer att bli än mer påtaglig.

Det som ordentligt förvånar är också att man tar detta beslut trots att både Trafikverket och Region Östergötland klart och koncist i sina gedigna utredningar säger att de inte kommer att satsa en enda krona på Tjustbanan utan i stället förordar en upprustning och breddning av väg 35.

 *

Ledarskribenten i VästerviksTidningen och andra debattörer har de senaste veckorna också klart redovisat Tjustbanans förutsättningar. Så här ser de ut! Det finns ingen direkt tidsvinst att göra med tåg, inte heller ger tåg några miljövinster, passagerarantalet är minskande och det reste i snitt 28 personer per avgång i fjol, av vilka bara hälften åkte över länsgränsen enligt KLT.

Dessa 14 personer skulle kunnat fått plats i en lite större minibuss! Tjustbanan går redan nu, utan investeringar i tåg och bana, 30 miljoner back varje år och inte heller fraktas det något gods då tåg inte kan leverera från dörr till dörr, vilket företagarna redan upptäckt.

 *

Som referens och argument för väg 35 kan också nämnas att år 2018 gjorde dåvarande samhällsbyggnadschef Bruno Nilsson på Västerviks kommun en utredning om förutsättningarna för upprustning av Linköpingsvägen till mittseparerad 2+1-väg med minst 100 km/h på sträckan.

Där redovisas en preliminär kostnad för Gamleby - Linköping på 1,5 - 2 miljarder kronor. Vägen mellan Gamleby - Överum är ju idag redan kanske tillräckligt bra och mellan Åtvidaberg och Linköping är stora vägarbeten också på gång. Återstår alltså delen Överum – Åtvidaberg som i utredningen är beräknad till 0,8 - 1,2 miljarder kronor. En billig peng kan tyckas jämfört med våra politikers tänkta tåginvesteringar.

 *

Att våra politiker trots denna övertydliga och krassa realitet och vägalternativets klara fördelar vill satsa ännu mer av länets och statens skattepengar på en Tjustbana som redan har dödsryckningar är ofattbart. För det är ju faktiskt ur samma kassa som våra infrastrukturpengar tas. 

Så politiker, tänk om! Släpp prestigen, lägg ner Tjustbanan, skrota Södra infarten och satsa på väg 35. Det är där framtidens hållbara och miljövänliga transportsystem mellan Västervik och Linköping skall byggas och därefter trafikeras av allt fler, stora som små, på olika sätt elektrifierade fordon.

Lennart Brewitz

Annons:

Gästskribent

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt