Att både kunna arbeta med något kopplat till det stora intresset kring motorcyklar och roadracing, och samtidigt vara sin egen har länge lockat Västervikskillen Simon Johansson, 33.
– Starta eget har jag alltid varit inställd på, frågan har bara varit när man skulle ge sig i kast med det.
Har tävlat professionellt
Tidigare har Simon varit kommunanställd och arbetat på Mejeriet i Västervik. Samtidigt har han tävlat på professionell nivå inom sporten roadracing och behövt resa en hel del i Europa mellan tävlingar.
Tävlandet har varit fantastiskt roligt, menar Simon. Men de senaste åren har han skadat sig en del och börjat fundera på att lägga av.
– Jag tänkte att det kommer en tid när man inte kan hålla på längre i och med att det tär en del på kroppen. Men jag vill ändå hålla i gång med det på något vänster och då tänker jag att jag kan inrikta mig på det här, berättar Simon som nu både registrerat sitt bolag och skaffat en lokal hos Smart Yta vid Ljungheden.
Fokus på motorcyklar och ombyggda skåpbilar
Mc-arbeten, lättare montagejobb, och att bygga om skåpbilar till rullande små boenden är huvudinriktningarna i företaget, och de första kunderna har redan börjat ramla in. Störst fokus blir på motorcyklarna och de ombyggda skåpbilarna.
– Vi skräddarsyr speciallösningar för att bygga en husbil kan man säga. Antingen har kunden ett befintligt chassi som de vill använda eller så har jag köpt in en bil som jag börjar bygga på, och så bygger man ena delen som ett boende, och i andra delen kan man få en lastdel. Det är lite det här ”vanlife-stuket”.
Just begreppet vanlife, att bo i en van eller skåpbil har blivit stort de senaste åren. Idén till just de här byggena fick Simon efter att ha rest mycket till tävlingar runt om i Europa och behövt ha med sin motorcykel. Men det är inte bara till mc-människor han vänder sig – han bygger om skåpbilar efter kundens önskemål, menar han.
– Det finns ett stort intresse. Men utbudet av den här typen av bilar i den lägre prisklassen är inte så stort. Ska man köpa något så börjar man röra sig uppemot miljonen, och alla har inte den möjligheten så där tror jag att jag blir ett bra komplement i branschen i och med att jag bygger på begagnade chassin, då kan man lägga krutet på byggnationen i stället, menar han.
Vad hoppas du på framåt när det gäller företaget?
– Om vi drömmer framåt så är det helt enkelt att må bra. Och att det går runt. Jag har väl inte stora visioner om att expandera utan vill att det ska bli en stadig verksamhet som jag kan driva runt och få ha en bra vardag. Det viktigaste är att må bra!