Bilden är en genrebild.
Foto: MostPhotos
Det var i januari i år som kvinnan och ytterligare en person skulle flyga från Auckland i Nya Zeeland till Arlanda. Vid en av de tidiga sträckorna blev det fel och kvinnan samt den andra personen blev sex dagar försenade.
Det fick flera följder.
Bland annat missade kvinnan en läkartid, sotaren och anslutningsbussen från Arlanda till Västervik. Kvinnan har begärt ersättning för kost, logi, extra kläder och toalettartiklar. Bagaget nådde slutdestinationen tio dagar efter kvinnan.
Flygbolaget, som kvinnan nu anmäler, ska först ha informerat om en ersättning på knappt 4 000 kronor per dygn för kost, logi och transport.
"De har förhalat dialogen, skickar automatsvar på mejl att ärendenumret ej finns med i mina mejl trots att jag svarat på vändande mejl. Sedan skriver de att jag ej svarat inom sju dagar och avslutar ärendet", skriver kvinnan i sin anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Vill ha ersättning
Resan gick totalt på knappt 64 000 kronor och kvinnan vill ha ersättning för övernattningar, måltider, extra kläder, telefonkostnader samt kostnader för den missade läkartiden och sotaren.
"Jag har inte tagit upp förlorad arbetsinkomst, men det kanske jag också skulle göra", skriver kvinnan.
ARN kommer nu att pröva konsumenttvisten utifrån uppgifterna.