Annons:

Kommunen tittar på förändring – kan vara igång efter sommaren

Västerviks kommun tittar nu på att införa ett kommunalt kontaktcenter. Bilden är en genrebild. Foto: MostPhotos

Kommunen tittar på förändring – kan vara igång efter sommaren

Kommunen tittar nu på att inrätta ett kommunalt kontaktcenter. Tanken är att införa det efter sommaren.
– Det ska vara en form av en ingång till kommunen och vara en första linje som svarar på enklare frågor, säger kommundirektör Anders Björlin.

Annons:

En del andra kommuner har redan infört den här typen av kontaktcenter i sina organisationer. 

– Det här är en servicefunktion vi håller på att titta på. En del kommuner har redan gjort det, en del har varit lyckosamma och en del mindre lyckosamma. Men vi känner att det är läge att göra det här i koncernen. Vi ser att antalet telefonsamtal till våra växeltelefonister gått ned rejält och att det ersatts med mejl och andra kommunikationer. Då behöver vi rigga oss för det nya sättet att arbeta för att ha en service till kommunmedborgarna, säger kommundirektören Anders Björlin.

Vid kommunstyrelsens senaste sammanträde fick man en första information om ett möjligt upplägg.

– Tanken på sikt är att den här servicefunktionen ska samordnas med kommunikationsenheten, för att få en helhet runt kommunikationsdelen, säger Björlin.

"Börjat i liten skala"

Kommunstyrelsens ordförande, Harald Hjalmarsson (M), säger att det här är ett sätt att försöka höja ambitionsnivån. 

– Det handlar om att lättare få svar och öka tillgängligheten. Det kanske också går att se över tiderna. Nu är det mycket 8-16 och det kanske inte är innan klockan 16 som man behöver fråga och få svar om man jobbar dagtid. Men det här kommer tillbaka som beslutsärende i hygglig närtid. 

När kan det komma att införas?

– Målet är att rulla igång efter semestern och bygga på det vi har. Tanken är inte att anställa tio personer. Vi har sett på andra kommuner som varit framgångsrika att man börjat i liten skala och bygger på. Det här ska ske inom befintliga anställningar och efter semestern med fackliga förhandlingar, säger Anders Björlin. 

"Som en första linje"

Ett kommunalt kontaktcenter ska skapa en gemensam ingång till hela koncernen.

– Det ska vara som en första linje och kunna svara på enklare frågor gällande verksamheterna. Sedan rullar vissa frågor vidare i verksamheterna genom ett systematiserat system. Det handlar om att inte tappa frågor och att medborgarna ska få svar. Det här kräver en utbildning, men gör vi ingenting så kommer vi få ett antal telefonister som får för lite att göra. 

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvastervik.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt