I januari i år beställde en man i 30-årsåldern från Västervik en tröja från företaget Outnorth, baserat i Växjö. Tröjan kostade 3300 kronor, och levererades efter några dagar. Betalningen skedde via Klarna.
Efter att mannen använt tröjan vid två tillfällen tvättade han den i tvättmaskin. Mannen skriver i sin anmälan till ARN att han följde tvättråden, men upptäckte att märket på ena ärmen släppt när han hängde upp tröjan för att torka.
”Felet uppkom efter en tvätt. Jag har flera plagg av detta märke och inget utav dem har varit något problem. Jag följer även tvättråden.” skriver han i anmälan.
Erbjöd lagning hos skräddare
Mannen kontaktade företaget och bad om att få en ny tröja. Outnorth svarade, och erbjöd att betala för en lagning hos skräddare. Erbjudandet gick dock inte hem hos mannen som tackade nej och fortsatt kräver en ny tröja eller återbetalning.
”Jag anser att en tröja för 3300 kronor inte ska behövas lämnas in efter en tvätt. Begär en ny likadan tröja. Kan de inte lösa en ny tröja så får de betala tillbaka hela beloppet och jag slänger tröjan. Tröjan har inte använts sedan jag skickade in reklamationen.” står att läsa i anmälan.
Efter att mannen tackat nej till erbjudandet om skräddare har företaget sagt att de inte kan hjälpa honom.
När en anmälan görs till Allmänna reklamationsnämnden tittar nämnden på ärendet och fattar sedan ett beslut om en rekommendation till det anmälda företaget. De flesta företag väljer att följa nämndens rekommendationer.