Annons:

Efter alla turer med E22 – nu anmäls Trafikverket och Länsstyrelsen

Kampen om hur E22:an ska gå fortsätter för boende och fastighetsägare i Gladhammar. Foto: Tess Hartikka

Efter alla turer med E22 – nu anmäls Trafikverket och Länsstyrelsen

Majoriteten av de som bor och verkar i Gladhammar har nu anmält både Trafikverket och Länsstyrelsen till JO. De menar att hanteringen och beslutsprocessen för den nya dragningen av E22:an inte har gått rätt till.
– Det har varit många konstigheter, säger Lotten Sunna, en av de som skrivit under anmälningarna.

Annons:

I över 10 års tid har det varit på agendan att göra om E22:an mellan Gladhammar och Verkebäck, för att trafiksäkerheten och framkomligheten ska bli bättre. Tanken är att man ska göra sträckan mötesfri med mitträcke och förbättra korsningspunkten mellan E22 och väg 40.

Det har funnits flera olika vägförslag om hur den här vägen ska gå. Under åren 2014-2017 utreddes möjliga lokaliseringsalternativ. År 2018 beslutade Trafikverket, efter samråd med inblandade aktörer, att gå vidare med det så kallade rödblå alternativet. Det är vägen som majoriteten av boende och fastighetsägare i Gladhammar vill ha. Då skulle vägen bli rakare och kortare, och man skulle inte behöva lösa in några fastigheter. Med det här alternativet skulle man behöva dra om en stor del av vägen.

Så vill Trafikverket göra i stället

Trafikverket har nu gjort ett nytt ställningstagande och väljer i stället alternativet Noll+. I mars gick de ut med att det alternativet ska ligga till grund för den fortsatta planeringen av vägen.

Alternativet Noll+ innebär att man använder sig av den befintliga sträckan som i dagsläget går genom byn. Då den nya vägen ska bli bredare än vad den är idag skulle det innebära att vissa fastigheter kommer behöva lösas in, och det kommer bli mer buller och trafik genom en delen av byn. Det är några av de boende som förespråkar detta alternativ, mer om dem kan du läsa HÄR.

Nu har flera av de boende gjort en JO-anmälan mot Trafikverket och en mot Länsstyrelsen.

– I anmälan tar vi upp det felaktiga i hur Trafikverket har beslutat att riva upp det tidigare beslutet, allmänt hur man hanterat det här, och att det varit svårt att få information om hur beslutsprocessen gått till. Vi upplever att de har dolt eller undvikit att lämna ut handlingar, att de har kallat till fel möten, och att det har varit många konstigheter i processen, säger Lotten Sunna.

Indirekt veto

I anmälan skriver de bland annat att Länsstyrelsen använt sig av ett indirekt veto.

”I mars 2025 beslutade Trafikverket att ändra tidigare lokaliseringsbeslut, efter påtryckningar från Länsstyrelsen som meddelade att de inte skulle godkänna vägplanen om inte ny lokaliseringsbedömning genomfördes. Detta har i praktiken inneburit att Länsstyrelsen retroaktivt upphävt ett lokaliseringsbeslut som redan godkänts och använt detta som ett indirekt veto, vilket inte är förenligt med myndighetens roll i processen” går att läsa i anmälan.

De håller heller inte med om hur Länsstyrelsen och Trafikverket tolkat vad som är kulturvärden och hur de boende påverkas av de olika alternativen.

– Slutsatserna de dragit i flera av dokumenten tycker inte vi stämmer överens med hur det ser ut i Gladhammar.

Vad hoppas ni att anmälan ska leda till?

– Vi hoppas det leder till att JO håller med om att hanteringen inte gått rätt till. Sedan får vi se vad nästa steg blir. Om det tas ett mer formellt beslut om Noll+ kanske det blir aktuellt att försöka överklaga.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt