Annons:

  • Upprustningen av historiska arvet påbörjas – söker ung medhjälpare

    Underhåll och förbättring väntar för kulturhistoriska motoryachten Lilian II. Foto: Lars Olsson

  • Upprustningen av historiska arvet påbörjas – söker ung medhjälpare

    Maskinrummet som behöver dokumenteras och fixas till. Foto: Lars Olsson

Upprustningen av historiska arvet påbörjas – söker ung medhjälpare

Kulturarvet Lilian II som just nu är i Västervik rustas upp inför flytten till Stockholm. Nu söker föreningen MYS en tekniskt nyfiken ungdom som vill lära sig av en erfaren elektriker.
– Vi vill ta vara på den äldre generationens kunskaper och dela med oss till unga. Det är den processen vi vill ha genomgående i vår verksamhet, säger ordförande Gunnar Haglund.

Annons:

Den svenskbyggda klassiska lustjakten Lilian II från 1916 fick till slut svenska ägare tidigare i år, efter att ha varit i England i över 90 års tid. Numer är det Motor Yacht Society (MYS) som äger den. MYS är en ideell organisation som verkar för att vårda och väcka intresse för gamla motordrivna nöjesbåtar.

 Under ungefär ett år kommer båten att vara i Västervik för underhåll innan den åker vidare mot sin nya hemmahamn i Stockholm. En av de första att sätta igång med arbetet är Per-Owe Larsson, pensionerad elektriker och medlem i MYS. 

– Vi hade ju ett gäng besättningsmän från föreningen som åkte med från London till Västervik, och han var en av dem. De skulle göra iakttagelser och se om något ska åtgärdas. Eftersom han är elektriker hade han de glasögonen på sig, och lade märke till några saker som behöver fixas, säger MYS ordförande Gunnar Haglind.

Antikvariatiskt istället för modernisering

Under torsdagen åkte Per-Owe Larsson, som bor i Katrineholm,  tillbaka till Västervik för att göra en mer ordentlig genomgång av fartyget.

– Just nu dokumenterar jag det elektriska på båten, och om det är något akut som måste göras eller om vi kan låta det vara så länge. Jag försöker också ta bilder så att det blir åtkomligt för flera att se som är intresserade, säger han.

En av de saker som behöver göras är att se till så att elen fungerar utifrån de svenska förhållandena, utan att för den skull förstöra det kulturhistoriska värdet. Gunnar Haglind konstaterar att man måste ha ett antikvariatiskt tänk i arbetet. 

– Engelska kontakter har ju en annan standard. Som elektriker kanske man tänker sig att man vill byta till svenska kontaktuttag, men så enkelt är det inte när man vill bevara så mycket som möjligt av originalet. Ett alternativ kan vara att i stället använda sig av adaptrar till de nuvarande kontakterna i stället, så att de ändå är kvar.

– Det är också lite allmän uppsnyggning som behöver göras på elen,den är ju gammal och det har byggts om i omgångar. Och så behövs det göras dokumentation över vad allt används till och hur det fungerar. Det är en stor generator som ger ström under drift. Det är viktigt att man vet hur man manövrerar den, säger Per-Owe Larsson.

Nyfikna ungdomar sökes

För att föra kunskapen vidare söker MYS nu en yngre person som vill gå bredvid Per-Owe och lära sig, utan krav på några förkunskaper.

– Vi kommer att fortsätta med samma tänk när vi gör det övriga restaureringsarbetet också, säger Gunnar Haglind.

Lilian kommer att torrsättas senare i höst, och det praktiska arbetet drar igång därefter. Nästa vecka ska båten förberedas inför lyftet. Bland annat plockas viss utrustning ur för att inte belasta lyftkranen.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt