Annons:

  • Oro inför kommande riksplanen – Så vill politikerna stärka infrastrukturen

    Regionråden Karin Helmersson (C) och Angelica Katsanidou tillsammans med kommunstyrelsens ordförande Harald Hjalmarsson (M). Tillsammans höll de en pressträff om infrastrukturens framtid. Foto: Tess Hartikka

  • Oro inför kommande riksplanen – Så vill politikerna stärka infrastrukturen

    Här är ett exempel på hur en mobilitetshubb skulle kunna se ut. Här ska det finnas gott om parkeringsmöjligheter och vara lätt att ta sig till, för att göra det lätt och smidigt att åka buss.

Oro inför kommande riksplanen – Så vill politikerna stärka infrastrukturen

Framtidens infrastruktur och kollektivtrafik stod i fokus när politiker från Region Kalmar län och Västerviks kommun höll en gemensam pressträff under onsdagen. På agendan var bland annat Tjustbanan, Södra infarten och ett nytt koncept för busstrafiken som kallas för mobilitetshubbar.

Annons:

På tisdag nästa vecka lämnar Trafikverket över sitt förslag på nya nationella transportinfrastrukturplanen till regeringen. Planen är avgörande för vilka väg- och järnvägsprojekt som ska prioriteras de kommande åren i Södra Sverige, där Kalmar län ingår.

– Vi har som vanligt stora förhoppningar på den här planen, men det ser inte så otroligt muntert ut, säger regionstyrelsens ordförande Angelica Katsanidou (S).

På pressträffen lyfte politikerna vilka projekt de hoppas kommer finnas med i Trafikverkets förslag och vad som är viktigast för den norra delen av länet, i synnerhet Västervik.

Satsningar på E22 och RV 40

Enligt dem talar allt för tidigare kända satsningar på E22 som förbifart Söderköping, sträckan Gladhammar-Verkebäck och nya broar i Verkebäck och Skramstad kommer att finnas med i planen.

De hoppas på att det kommer att komma någon satsning på sträckan mellan Toverum och Västervik på riksväg 40.

– Vi vet att Jönköping jobbar jättemycket med riksväg 40, så en naturlig fortsättning skulle vara att det händer mer på vår sida om länsgränsen, säger regionråd Karin Helmersson (C).

Annons:

”Just nu vet vi ingenting”

En av de stora frågorna är vad som kommer att hända med Tjustbanan, och förhoppningen är att den nationella planen ska ha några svar på detta. Det har länge varit tal om att Tjustbanan kanske inte kommer att gå till Linköpings station i framtiden, risken finns att den endast kommer att gå till Tannefors.

– Just nu vet vi ingenting, och det gör ju att våra planeringsförutsättningar blir otroligt utmanande. Regionen har ju hand om själva trafiken, men inte banan. Stationen är oerhört avgörande för hur framtiden kommer se ut här, säger Angelica Katsanidou (S).

Hon uttrycker att en av deras största farhågor är att resenärerna inte ska vilja åka med Tjustbanan, ifall det skulle bli så att den stannar i Tannefors i stället för i Linköping.

– Då ska du ha ytterligare ett byte för att ta dig vidare till Linköping, ifall man har anslutningar därifrån. Man vet ju hur det är, många vill ta direkttåg och direktflyg och så vidare. Då finns det stor risk att folk inte kommer välja det här alternativet, att det inte blir ett tillräckligt attraktivt alternativ.

Från december 2027 stängs också tågtrafiken av på Tjustbanan i ett års tid. Skälet är att Trafikverket ska byta till ett nytt, modernt signalsystem på sträckan. Det är en välkommen satsning, men också något som väcker lite orosmoln.

– Kommer vi få tillbaka resenärerna efter att banan har legat nere i ett år? Det är också en farhåga.

Hitta egna lösningar

För att få en bättre infrastruktur och kollektivtrafik har regionen och Västerviks kommun nu tittat på vilka lösningar de kan göra själva, utan hjälp från staten.

 – Vi behöver se hur vi kan ge våra invånare ett bättre alternativ för pendlingsmöjligheter, som man faktiskt kan lita på, säger Angelica Katsanidou.

 – Jag är väldigt tacksam över att regionen tittar över norra länet. Vi behöver vidga vår arbetsmarknadsregion. Det kan vi inte göra själva, det behöver vi göra i samarbete med grannkommuner, Trafikverket och regionen, säger kommunstyrelsens ordförande Harald Hjalmarsson (M).

Kortare restider med ny infart

I kommunens fall handlar mycket om den planerade södra infarten. Planen är att byggnationen kan starta år 2030.

– Simuleringar visar att det handlar om sju–åtta minuter kortare restid med en Södra infart. Det är faktiskt rätt mycket. Det gör att vi kommer närmare inte bara Verkebäck och Gunnebo – utan också Kalmar, Oskarshamn, Jönköping och Göteborg, säger Harald Hjalmarsson.

Han menar att en södra infart även skulle leda till att den nuvarande infarten skulle avlastas, och därmed skulle restiderna bli kortare även där.

– Kommunerna i norra Kalmar län är beroende av varandra. Det här skulle stärka hela regionens arbetsmarknad. Även kommuner som Vimmerby och Hultsfred pratar om infarten i Västervik som en viktig fråga.

Kollektivtrafikplatser längs med E22

Regionen ansvarar inte för järnvägar eller vägar, men har ansvar för kollektivtrafiken. En satsning som regionen skulle vilja genomföra för busstrafiken är "mobilitetshubbar", som de beskriver som en stor kollektivtrafikplats där bussarna stannar, som ligger längs med E22. 

Tanken är att varje kommun längs E22 ska ha en mobilitetshubb, där det finns goda möjligheter att parkera bil eller cykel, att ta sig dit via buss, och där det också ska finnas väderskydd.

– Det ska vara bekvämt att välja bussen. Du måste veta att du kan ställa ifrån dig bilen tryggt och att det finns någonstans att gå in om det regnar. Vi har fört samtal med Trafikverket om detta, säger Karin Helmersson.

Kollektivtrafikplatserna ska göra det smidigare för de bussträckor som är lite längre, då förkortas också restiden om man kan hålla sig till E22 och inte behöver åka in i exempelvis Västervik. De ska kunna användas både för regionens trafik och av kommersiella bussbolag som Flixbus.

– Det kommer såklart också att gå bussar från hubben till centrala Västervik för att man lätt ska kunna ta sig dit, och en del bussar kommer givetvis att gå in i Västervik också, alla kommer inte att behöva kliva av vid hubben. 

"En ny stadsdel"

Här har kommunen och regionen samarbetat och fört flera diskussioner, och kommit fram till att den bästa platsen för en mobilitetshubb i Västerviks kommun skulle vara just vid den planerade södra infarten. Det skulle gagna kommunens tanke om att utveckla den nya infarten ytterligare.

– Vi har fört en diskussion med markägaren om att det inte bara är en ny infart, det kan bli en ny stadsdel av det här, där vi kan jobba vidare med olika företag och etableringar, säger Harald Hjalmarsson.

Annons:

Tess Hartikka

tess.hartikka@dagensvastervik.se

076 127 51 90

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt