Annons:

Rekordhöga betyg för resorten – nu skiftar bolaget fokus

Västerviks Resort sammanfattar en lyckad säsong och planerar en ny utomhuspool 2027. Foto: Pressbild

Rekordhöga betyg för resorten – nu skiftar bolaget fokus

Västerviks Resort AB har haft flera år med många investeringar. Framöver minskar den biten något och det blir istället en större satsning på upplevelsebiten.
– Vi har kallat oss för byggbolag, istället för upplevelsebolag. Det har varit ett hårt arbete från alla i bolaget för att komma hit, nu är vi där för att vara en av Sveriges ledande resorter, säger Jon Sjölander (M), ordförande i styrelsen. 

Annons:

Sjölander hade en dragning om det gångna året på senaste kommunfullmäktigesammanträdet tillsammans med nya vd:n Ann Björnsdotter. Där gick man igenom de senaste årens investeringar, nästa års större satsningar och det gångna året. 

– Jag tycker att vi följer den plan vi satt upp. Kunderna är nöjdare än någonsin och vi har en organisation som fungerar. Man kan se att Sverige är i en lågkonjunktur i vårt resultat, men jag tror att vi kommer igenom det här på ett bra sätt. I år har det varit en lång process att hitta en ny vd och det har vi gjort nu. När vi nu går från byggbolag till att ta marknad och öka försäljningen känns det helt rätt med Ann som kommer från marknadssidan, sa Sjölander. 

Ann Björnsdotter tillträdde som vd den 1 september och var tidigare relativt nytillträdd som marknadschef i bolaget. 

– Vi har haft en väldigt bra säsong med en hög kundnöjdhet och en bra organisation. Vi har haft det relativt lugnt på området med lite bråk och skadegörelse. Jag tror att bara en elcykel blivit stulen på hela året. Vi har haft lite strul runt nya lekplatsen där Västerviksungdomar varit sent på kvällarna och vi fått köra hem dem runt tolv, ett, men annars har det varit lugnt, berättade Björnsdotter. 

 "Varit väldigt populär"

Campingintäkterna har minskat med sex procent. 

– Vi har högre försäljning på glass, dryck och vår nya brödbod, men ett tapp på campingen med 6 procent. Regionen tros tappa runt 9 procent, men vi har inte fått de siffrorna än. Vi har också tappat på upplevelsebadet. Där tror vi att vår nya lekplats har varit väldigt populär. Vi har också tappat en del i företagsboende när de stora projekten är lite avmattade. Vi hade nytta av byggnationen på sjukhuset och ett vindkraftsprojekt. Då hade vi mycket boende vår och höst. 

Bland årets investeringar utmärker sig den nya lekplatsen. På listan finns också en minigolfbana, sju nya stugor, renovering av stugor och servicehus, ny servering vid upplevelsebadet, dränering av en stor del av området och gjort en ny hemsida. 

– Lekplatsen har varit väldigt populär för våra gäster och för kommuninvånare. Det är en tematiserad lekpark som främjar rörelse. 

 Rekordhöga betyg från gästerna

Bolaget planerar nu för en del nya stugor och en ny utomhuspool 2027. 

– Vi har jobbat hårt för att komma ifatt underhållsskulden, nu är anläggningen i toppskick i stort sett. Det är viktigt att göra det utan att tappa fokus på vår miljö. Vårt läge är unikt med skärgården och närheten till Västervik. 

Årets gästundersökning gav ett glädjande utfall. Indexet i båda kategorierna som mäts hamnade på högsta nivån sedan 2016. 

– Vi har hoppat ett jätteskutt och det är vi jätteglada för. Det hårda arbetet har visat sig otroligt väl i vår gästundersökning. Vi har också en stark återkommande kundgrupp som är våra bästa ambassadörer. 

I år kommer resorten arbeta för att få till ett efterfrågat utegym, man vill också miljöcertifiera anläggningen i enlighet med konceptet Green Key, 

– Det här är en period där vi skördar lite och jobbar med finliret, men vi stannar inte här och behöver jobba med nästa satsning. Det kommer vi återkomma med framöver, säger Jon Sjölander. 

"Ska vara en dragare"

Sjölander och Björnsdotter fick frågor om prissättningen från Fredrik Lindwall (C). 

– Där ligger ni lägre än branschen. Gästnätterna är viktiga och de är viktiga för alla aktörer. Att prisa sig in på marknaden är sällan en god strategi. Hur tänker ni kring det? sa centerpartisten. 

Företrädarna för resorten ansåg att det var orättvist att jämföra stugor med hotell. 

– Ett stugboende ska jämföras med ett stugboende. Konkurrerar vi med marknaden i Västervik eller är vi ett komplement? Jag tror att vi har få kunder som väljer bort ett hotell för en stuga. Ett par stycken gör kanske det, men man ska se Västervik som en destination i helhet. Alla som åker till Västervik ska kunna bo där de vill. Vi har ingen drivkraft att bygga hotell utan ska jobba med resorten som vi har. Vi ska få fler att åka hit och ska vara en dragare, menade Sjölander. 

 

Dan Larsen (SD) undrade hur Västerviks resort kunde arbeta med att möjliggöra studentbostäder. 

– Det vore jättepositivt, vi har stugor som man kan bo i under lågsäsong. Så är det många som jobbar i branschen och det ser jag inga konstigheter med, sa Björnsdotter. 

Akko Karlsson från Miljöpartiet undrade om bolaget använde dricksvatten i poolerna och hur tankarna går för att bli mer klimatsmart. 

– I poolerna är det dricksvatten vad jag vet. Vi har tagit ut vattenkillarna för att titta lite på hur vi ska göra. I vår Green Key-certifiering är det många sådana delar och vi är inte helt i mål än. 

Annons:

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvastervik.se

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt