Annons:

Stor utredning om möjlighet till återhämtning på skolan – det händer nu

Foto: Tess Hartikka

Stor utredning om möjlighet till återhämtning på skolan – det händer nu

Elever på Västerviks gymnasium efterfrågat lugnare platser för återhämtning. Nu visar en ny utredning att det finns behov för detta: Vissa elever låser in sig på toaletten för att återhämta sig under skoldagen, vissa går hem och vissa går till skolans bibliotek. Barn- och utbildningsnämnden vill lämna flera utvecklingsförslag till gymnasiet.

Annons:

Två gymnasieelever lade i början av året fram en ungdomsmotion om att skapa ett bönerum på Västerviks gymnasium, något som politikerna hade tänkt avslå. Men när det var dags för ungdomsfullmäktige kom motionen att handla om något annat. Då föreslog eleverna i stället ett stilla rum, eller ett vilrum, i skolan.

– Skoldagar kan vara väldigt stressiga. Det är högt tempo, mycket ljud och ibland blir det bara för mycket. Därför tycker vi att det ska finnas ett rum på skolan som är till för återhämtning. Många elever behöver en lugn stund under skoldagen, oavsett om det handlar om stress, ångest, koncentrationssvårigheter eller bara ett behov av att komma bort en liten stund, sa eleven Shams Alabdali då, som skrivit motionen tillsammans med Fulli Al Dabbagh.

"Ett gediget arbete"

Man bestämde då för att göra en återremiss och utreda vilka möjligheter som finns för vilrum, vilket nu är färdigt.

– Det finns ju vilrum idag kopplat till skolsköterskan. Men det här handlar mer om platser för återhämtning, säger barn och utbildningsnämndens ordförande Andreas Billtorp (M).

– Från förvaltningens sida är det ett gediget arbete man har gjort. Man har verkligen undersökt och tittat på lokalerna och vad elever tänker och tycker om det här, säger Klara Björkum (S), andre vice ordförande.

Förvaltningen har tillsammans med rektorer gått igenom hela skolbyggnaden och identifierat att det är viss brist på studieplatser och lugna zoner, och det ser olika ut beroende på vilket program man går.

”Programmet Restaurang och Livsmedel saknar större lektionssalar och studieplatser i närheten av deras praktiska lektionssalar. Samhällsvetenskapsprogrammet tycks i dagsläget ha mindre ytor och färre studieplatser än andra program", går att läsa i tjänsteskrivelsen. 

Annons:

Återhämtning på toaletten

För att ta reda på mer kring elevernas åsikter om vilrum gjordes även ett besök på elevforum. Vid elevforum skickar varje klass på gymnasiet 1-2 representanter. Efter en kort dragning om ärendet fick eleverna svara på tre frågor om återhämtning. Svaren visar en varierad bild:

  • Hur gör du idag om du behöver återhämtning?
    7 elever går hem, några försöker sova en kort stund, andra hittar tillfälliga lugna platser, går ut en stund eller sätter sig på en toalett. Bara två uppgav att de inte har någon behov av återhämtning.
  • Var finns lugnare platser på skolan?
    17 elever svarade biblioteket, 10 nämnde grupprum. Enstaka elever pekade på cafeterian, källaren och övre våningen.
  • Behövs ett vilrum?
    Ungefär hälften tycker ja: 8 svarade tydligt ”Ja” och ytterligare 3 menade att det vore bra. 8 elever ansåg att de själva inte har behov, och 2 svarade att andra elever skulle ha nytta av det.

Sammantaget visar svaren att behovet av återhämtning finns, men att lösningarna idag är spretiga och ofta bygger på improvisation.

”Om de är kvar på skolan så föredrar de lugnare platser eller sociala ytor där det ändå är lugnt. Få elever verkar vara i cafeterian. Ungefär hälften av eleverna tror att ett vilrum är efterfrågat”, skriver de.

Nästa steg

Barn och utbildningsnämnden godkänner den redovisning som lämnats, och ser motionen som besvarad. Klara Björkum (S) ville lägga till att ge gymnasiets ledningsgrupp ett tydligt ansvar att fortsätta arbetet, något som också antogs. Beslutet ska vidare till fullmäktige innan det är helt spikat.

Fakta

Identifierade behov och utvecklingsförslag som lämnas till gymnasiet

  • Fler platser liknande uppehållsrum kan vara gynnsamt att skapa på skolan. Om biblioteket ska användas främst för studier så behöver andra utrymmen tillskapas för detta. Vilka ytor som är lämpliga återstår att undersöka men exempelvis finns ytan vid entrén, vid cafeterian, vid butiken och i korridorerna där det finns flera större möblerbara ytor.
  • Fler lugnare miljöer för att samla kraft och återhämta sig. Det verkar vara gynnsamt om det finns flera små ”öar” snarare än större gruppmöbleringar.
  • Fler studieplatser utspridda över skolan för enskilda studier såväl som för elevgrupper.
  • Överväg att skapa hemvister för respektive program, så de får mer likvärdiga förutsättningar för studier, samarbete, socialt samspel och återhämtning i sin skolvardag.
  • Det kan vara relevant att kartlägga hur grupprummen används för att identifiera behoven och beläggningsgraden samt alternativa användningsområden.
  • Det kan vara intressant att återbesöka arkitektens och/eller projektledarens ursprungliga tankar kring när Östersjövägen 6 skulle byggas om, exempelvis ritningar och planeringsunderlag, för att förstå hur lär- och skolmiljöerna var tänkta att användas i relation till dagens användning.
  • Det kan vara värdefullt att överväga ta fram en funktionsplan eller motsvarande för skolmiljön på gymnasiet.

Annons:

Tess Hartikka

tess.hartikka@dagensvastervik.se

076 127 51 90

Annons:

Annons:

Kommentera

Kommentarerna nedan omfattas inte av utgivningsbeviset för www.dagensvastervik.se.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt