Årets julklapp presenterades på tisdagsmorgonen. Bilden är en genrebild. Foto: Pixabay
HUI Research har något oväntat utsett återvunnet plagg till årets julklapp 2018.
Det är 31:a året i rad som Handels utredningsinstitut, som numera går under namnet HUI Research, utser årets julklapp i november. Årets julklapp är en analys av rådande samhällstrender och en spegling av svenskarnas aktuella och/eller framtida konsumentbeteenden.
På tisdagsmorgonen presenterades årets vinnare och valet föll på det återvunna plagget. Det handlar om plagg som helt eller delvis är tillverkade av återvunna material eller second hand.
− Årets julklapp illustrerar hur hållbarhet går från att vara en trend som några konsumenter och företag plockat upp till att bli mer och mer av en hygienfaktor, säger Jonas Arnberg, VD på HUI Research.
Motiveringen till årets julklapp 2018 lyder: ”Årets julklapp 2018 – det återvunna plagget – speglar de svenska konsumenternas intresse för nya hållbara alternativ och ökande oro för klimat och miljö. Med det återvunna plagget fångas en tidsanda där nya affärsmodeller och tekniska innovationer föds och tillsammans skapar en mer hållbar konsumtion.Konsumentmakt, råvarubrist och klimatförändringar har fått en hel bransch att börja tänka på hur de ska kunna jobba i ett mer cirkulärt system, där materialen i våra kläder ska gå att använda gång på gång. Konsumenternas efterfrågan och tekniska innovationer har gjort etik och miljö till ett konkurrensmedel där den långsiktiga överlevnaden i modehandeln kräver en hållbar kollektion”.