Annons:

Årets julklapp blev en succé

Mersi Hasanbegovic, Frida Olson och Stina Qubti.

Årets julklapp blev en succé

För butikskedjan Busfrö, som har butiker i fem städer som säljer second hand kläder blev årets julklapp en succé.
- Alla våra butiker ökade sin försäljning två av dem ökade med drygt 30 procent säger Stina Qubti, som startade Busfrö för några år sedan.

Annons:

Årets julklapp, enligt handels utredningsinstitut (HUI), blev 2018, ett återvunnet plagg. När julhandeln drog igång hoppades både Stina Qubti och Frida Olson, marknadschef, att efterfrågan skulle bli stor för kläder som köps second hand. Och så blev det.

- Vi hade mycket kunder i butiken och en del hade tagit med sig vänner som de visade runt här. Det var jättekul, säger Frida.

Stina vill hylla både kunder som lämnar in varor i butiken och de som köper.

- Vi är bara en mellanhand som ser till att varorna får ett extra liv. Det är de som ser till att vi finns till. Det värmer verkligen i hjärtat när jag tänker på dem och vad de betyder.

Båda tycker att det är en bra markering av HUI att lyfta fram ett återvunnet plagg som årets julklapp.

- Det var modigt, även om vi i branschen hade sett att det skulle lyftas fram mycket tidigare, säger Stina.

Ökad försäljning

Butikskedjan Busfrö finns idag på fem orter i landet och alla butikerna har märkt av en större försäljning än tidigare år i december.

- De nystartade butikerna har sålt mer än 30 procent den här december än vad de gjorde året innan. Vi som är etablerade har också ökat försäljningen och slagit rekord, men inte lika mycket.

Frida hoppas att kunderna ska komma ihåg vad som var årets julklapp 2018 och fortsätta lämna in plagg och handla andra.

Stina Qubti är övertygad om att så blir fallet.

- Hållbarhet och hållbarhetskonsumtion är här och nu. Det finns inget annat. Det är här för att stanna.

 

 

  

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt