Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Västervik. Genom att använda Dagens Västervik tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Enligt Ekot väntas ett jättevarsel på Arbetsförmedlingen under onsdagen. Foto: Pressbild

JUST NU: 4 500 anställda får gå från Arbetsförmedlingen

På onsdagsmorgonen kom beskedet: 4 500 anställda får gå från Arbetsförmedlingen. De flesta av dem utanför huvudkontoret i Stockholm.
Många länsbor kan därmed förlora jobbet.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

I december röstades Moderaterna och Kristdemokraternas budget igenom i riksdagen. Den nya budgeten innebär en kraftig minskning av myndighetens anslag. 

Arbetsförmedlingen har aviserat att mellan 2 000 och 4 500 personer kan komma att bli varslade om uppsägning. Enligt källor till Ekot väntas varslet läggas under onsdagen och ligga i det övre spannet av det som tidigare aviserats, vilket Dagens industri var först att berätta om.

På onsdagsmorgonen gick också Arbetsförmedlingen ut med ett pressmeddelande. Där skriver den statliga myndigheten att "Arbetsförmedlingen har beslutat att varsla 4500 medarbetare om uppsägning på grund av ett minskat ekonomiskt anslag. Varslet berör verksamheter över hela landet. Förhandlingar med de fackliga parterna, om neddragningen av antal anställda och vilka orter som blir berörda, inleds omgående". 

– Det är ett tungt beslut vi har tagit. Vi kommer att göra allt för att de som sägs upp får det stöd de behöver, bland annat genom Trygghetsstiftelsen, säger Mikael Sjöberg, generaldirektör, Arbetsförmedlingen.

"Innebär stora förändringar"

Arbetsförmedlingens besparingar för 2019 motsvarar en minksning av förvaltningsbudgeten – där kostnader för personal ingår – med 800 miljoner kronor jämfört med 2018. Utöver denna neddragning har Arbetsförmedlingen fått 4,5 miljarder kronor mindre 2019 jämfört med 2018 för programinsatser för arbetssökande.

– Januariavtalet innebär stora förändringar för Arbetsförmedlingens uppdrag. Det blir smalare och mer fokuserat. Förnyelsen av myndigheten och den digitalisering vi genomför har lagt en god grund för att fortsätta leverera på en hög nivå, säger Mikael Sjöberg.

Arbetsförmedlingen har cirka 13 500 anställda och 242 arbetsförmedlingskontor runt om i Sverige.

Annons:

Simon Henriksson

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvastervik.se

076 815 45 71

Taggar i artikel

8 kommentarer

Johansson 2019-01-30 08:35:02

Extra surt när Hutan överlämnat Bibliotekslokalen till dem och sen investerat i ett nytt bibliotek.

Krister Örnfjäder 2019-01-30 09:28:02

Borgerlig politik ger alltid mindre till gemensamma insatser och innebär alltid ett svagare samhälle vilket alltid drabbar de som har det svårast i vårt land.

low pension 2019-01-30 09:29:12

Det va väl på tiden att den låtsas instansen bantade ner sig

Detta glömmer jag aldrig. 2019-01-30 12:18:01

Tack så jävla mycket... Politiker pissar på sin befolkning samtidigt som anhöriginvandring skall öka igen, snacka om att prioritera 👎👎👎.

Min verklighet: Lider av kronisk leukemi, dock under kontroll igen, lägg därtill infektion känslig, ångest och depression. 50 % sjukpension och 50 % arbetslös.

Nu är risken stor att min handläggare på AF försvinner som jag har haft STOR hjälp av för att orka med vardagen och arbeten när jag varit så pass kry att jag kunnat jobba deltid. Den hjälpen jag fått har varit helt avgörande.

Hur blir det nu i sommar??? Har hittat jobb som jag vill arbeta med. Men beroende av stöd och hjälp av AF för att det ska funka för mig.

Tack S, M, KD, C, L, MP. V.

Johan Rosén 2019-01-30 12:19:21

Krister. Fram till år 1998 var medlem i S. Unga Örnar, SSU, föräldrar fackligt aktiva och i stort sossar vart jag än såg där jag befann mig i släkten. Slentrianen och oviljan se brister och än större motstånd till förrändring fick mig att lämna S. Genom åren, även innan år 2008 då AF genomgick stora förändring, har jag mött många människor som varit utsatta och utan jobb och som känt att de inte fått stöd att komma tillbaka i arbete. Arbete är grunden för välfärd och individens möjlighet att utveckla sig. I det sista hoppas jag och du har samma värdegrund. Ibland tror jag dock att större förrändringar måste till, för få till en förrändring överhuvudtaget. AF har nu haft problem i åratal. Förändringar har skett men med dåliga resultat. Marknaden med bemanningsföretag och annat har tagit över till viss del. Jag tror att arbetsmarknaden behöver förändring. En gång tog S tag i arbetsförmedlingen . S förändrade "AF" och förbjöd bl.a senare privat arbetsförmedling. Mycket hade sin grund i skotten i Ådalen där flera arbetare dog. Jag tror att AF behövs och att det kommer få en roll i framtiden. Men jag tror att vi måste öppna för andra lösningar också. Blandade verksamheter är bra. Själv är jag numera versam liberal. Krister i mina ögon argumenterar du utan realism.
Johan Rosén, Vimmerbybo

Lennart N 2019-01-30 12:39:10

Nu när Arbetsförmedlingen idag meddelar att man kommer att varsla över 4500 anställda i hela landet kommer naturligtvis frågan upp hur den förändrade om-möbleringen ang. lokaliteterna Hultsfreds kommun har gjort kommer att påverkas då Arbetsförmedlingen flyttade in i helt nyrenoverade och specialanpassade lokaler i bibliotekets gamla lokaler vid gymnasieskolan. Biblioteket flyttades därmed in i provisoriska icke handikappsvänliga (hisssaknad) lokaler i Folkets Hus, blå hallen tills den nya stora satsningen av ett helt nytt stort bibliotek skall inrättas i H-cityhuset, där det för övrigt förekommer stora byggförändringar enl. kommunplaner i dagsläget. Kanske kommunen bör tänka om i dessa förmodade dyra satsningar i detta förändrade läge som nu uppstått efter att den borgerliga rikspolitiken nu kommer att skära ner Arbetsförmedlingens verksamhet i stora mått i hela landet.

Bo Carlsson 2019-01-31 10:21:56

"Den borgerliga rikspolitiken", jag trodde det var Stefan Löfven som blev statsminister på gott och ont , mest ont.

Kalle 2019-01-31 11:54:26

Borglig politik leder alltid till lågkonjunktur. Inte bara Af blir drabbade. Borgare har övertro på privata aktörer Titta bara på hur det gick med rokeriet med etableringslotsar det ledde till att mutor lämnades ut för att få fler deltagare. På vissa håll så blev kontoren en samlingsplats för jihad krigare. Budgeten som KD och M kuppade igenom kommer att leda till att det blir lågkonjunktur. Ingen vågar bygga nytt längre byggbranschen håller igång en mycket stor del av BNP. Detta kommer att drabba mängder av människor som kommer att förlora jobbet. På varje punkt är budgeten skriven för att gynna dom rikaste i samhället. Inom ett år har vi en kraftig lågkonjunktur som hade kunnat undvikas med en annan budget. Borgarna gör kraftiga nedskärningar i välfärden bara för att göra dom rikaste kontot ännu fetare.