Annons:

Anstalten i Västervik får kritik av JO

Anstalten i Västervik får kritik

Anstalten i Västervik får kritik av JO

En fånge som placerats på anstalten i Västervik den 13 februari 2018 fick inte möjlighet att ringa sitt ankomstsamtal till sina anhöriga förrän mer än två veckor efter ankomsten. Han kunde heller inte rengöra sin tandprotes ordentligt i ett eget handfat. Nu får anstalten kritik från JO (Justitie Ombudsmannen)

Annons:

Västerviks anstalten har gjort en utredning av ärendet och kommer fram till följande.

- Innan den intagne får ringa sitt ankomstsamtal ska anstalten kontrollera att fången inte ringer målsägaren i aktuellt dom. Vid kontroll visade det sig att fången tidigare hade lämnat oriktiga uppgifter om det samtal han ringde till. Personen som fången nu ville ringa till bodde i utlandet och den personen talade varken engelska eller svenska. Enligt gällande rutin ska fångens telefonsamtal avhöras av en tolk som förstår gångens samtal. Någon sådan tolk fanns inte på plats, därför dröjde samtalet till fångens anhöriga, skriver anstalten.

När det gäller möjligheten att rengöra tandprotesen, så fanns det inte något rum med eget handfat som fången kunde placeras i, förrän tre veckor efter ankomsten. Under tiden fick fången rengöra tandprotesen i ett handfat som övriga fångar använder.

JO är kritiska till att fången fick vänta så lång tid på att ringa sitt samtal. Man menar att anstalten kunde gjort mer för att möjliggöra samtalet. Vad det gäller hygienfrågan står uppgift mot uppgift vilket gör att JO inte kommer med någon kritik mot anstalten.

  

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt