Kommunen lanserar tre nya e-tjänster
Västerviks kommun vill komma bort från blanketter frimärken och pärmar. Därför lanserar de den här veckan ytterligare tre nya e-tjänster. Innan året är slut planeras det för att kommunen kommer att ha 40 olika e-tjänster för att underlätta arbetet för medborgarna och för kommunen själva.
De nya tjänsterna är ekonomiskt bistånd hos Socialförvaltningen, ansökan om parkeringstillstånd för rörelsehindrade och beställning av tjänstgöringsintyg för de som jobbat inom kommunen.
- Dessa e-tjänster är efterlängtade och kommer underlätta handläggningen avsevärt, säger Jorge Chavez, på kommunens E-kontor.
Men alla kan inte få tillgång till dessa e-tjänster än, även om det underlättar både för den sökande och kommunen.
- Det innebär att man kan göra mer saker på distans direkt i telefonen, utan att behöva ge sig iväg till en brevlåda. Men det kräver förstås att man har tillgång till internet och har mobilt bank – id. Alla är inte där ännu, därför kommer vi ta emot ärenden som tidigare för de som vill det, säger Jorge Chavez.
Kommunen har idag 20 e-tjänster och planerar för ytterligare 20 under 2019.