Annons:

  • Västerviks största laddpark för elbilar finns på Gertrudsvik

    Per Karlsson, Mikael Nyman, Petra Bohlin och Daniel Pettersson vid den nya laddparken för elbilar på Gertrudsvik

  • Västerviks största laddpark för elbilar finns på Gertrudsvik

    Elbilsladdare Gertrudsvik

Västerviks största laddpark för elbilar finns på Gertrudsvik

Fordonsenheten i Västerviks kommun har tillsammans med Gertrudsvik byggt Västerviks största laddpark för elbilar, för kommunens hälso – och sjukvårdsverksamhet, vid Gertrudsvik. Det är en del i satsningen på att kommunen ska vara fossilbränslefri 2030.

Annons:

Arbetet med att nå Västerviks kommuns högt uppsatta miljömål fortsätter. Det gäller bland annat att fasa ut kommunens bilar som drivs med fossilbränslen. Tidigare har man köpt in gasbilar till olika kommunala verksamheter men nu kommer även elbilarna på bred front.

Ett steg i den riktningen är att nu inviga kommunens största laddpark till elbilar vid Gertrudsvik, ett arbete som genomförts i samarbete med Per Karlsson, platschef vid Gertrudsvik och Fordonsenheten i Västerviks kommun.

- Vi har byggt 18 laddstolpar till hälso – och sjukvårdsverksamheten på Gertudsvik, säger Petra Bohlin, samordnare för Fordonsenheten i Västerviks kommun.

Idag använder hälso – och sjukvårdsenheten 22 bilar varav sju är elbilar. Inom en tid kommer de att dubblas. Målet är att nästa bara kunna ha elbilar i verksamheten.

Investeringen kostade totalt 400 000 kronor, Naturvårdsverket genom klimatklivet stod för hälften av investeringen, vilket har gjort att fastighetsägaren Gertudsvik fick betala 200 000 kronor.

- För Gertrudsviks del innebär det att miljön blir bättre i området samt att det blir tystare bilar som trafikerar Gertrudsvik, säger Per Karlsson.

Han ser även andra fördelar framåt med anläggningen.

- Vi får erfarenhet när även Kriminalvården vill bygga ett 20 – tal laddstolpar och även en del bostadsrättsföreningar i området efterfrågar hur de ska kunna ladda sina elbilar.

Fossilbränslefria bilar 2030

Idag har Västerviks kommun totalt 360 bilar i sina olika verksamheter. Av dem är 19 elbilar och 27 är biogasbilar.

- Vi måste fortsätta på den inslagna vägen och köpa in bilar som inte drivs med fossilbränsle. År 2030 ska kommunen vara fossilbränslefira, säger Petra Bohlin.

Mikael Nyman Energi – och klimatrådgivare i Västerviks kommun, ser att tekniken går framåt vad det gäller eldrivna bilar.

- Bilarnas batterier håller bilens livslängd numera och de kan köras längre än för bara några år sedan. Nu räknar vi med att kunna 17 - 27 mil på en laddning, säger han.

De bilar som används inom hälso – och sjukvårdsverksamheten kör idag cirka 15 mil per vecka. Det innebär att kommunen kommer att spara 2 600 liter bensin per år med sju elbilar och med det dubbla antalet elbilar 5 200 liter bensin om året.

Utmaning i effekt

En stor utmaning när laddparken byggdes var att inte göra av med för mycket effekt på samma gång.

- Därför satte vi in en effektreglering, som fördelar ut elen till respektive bil som laddas. Max tre bilar kan laddas på full effekt på samma gång. Är det fler elbilar som laddas får de dela på den mängd el som används. Det är dock inte ett problem, då bilarna laddas på natten, säger Daniel Pettersson, elektriker, som arbetat med projektet.

 

  

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt