Befälet på Makassar Highway och kustbevakningen får kritik
Statens haveriinspektionen har lämnat sin rapport om grundstötningen och räddningsarbetet av fraktfartyget Makassar Highway förra sommaren. I rapporten får befälet som hade vakten kraftig kritik, Kustbevakningen som hade ansvaret för oljesaneringsarbetet får också en del kritik.
Det var i slutet juli förra året som fraktfartyget Makassar Highway gick på grund utanför Flatvarp. Av olika anledningar dröjde oljesaneringsarbetet och kustbevakningen väntade med att pumpa över olja från det grundstötta fartyget till ett annat fartyg. I sin rapport skriver haverikommissionen att den fördröjningen mycket väl kan ha gjort att oljeutsläppet blev så omfattande som det blev.
Men mest kritik får besättningen och inte minst vakthavande befäl ombord på Makasar Highway. Haverikommissionen fastslår i sin rapport att befälet var alkoholpåverkad och hade sovit för lite dygnen innan grundstötningen. Haverikommissionen är också kritiska till den kursändring som fraktfartyget gjorde innan grundstötningen då fartyget kom för nära land.