Allmänna Reklamations Nämnden ställer sig på bilfirmans sida och avslår Västervikskvinnans krav.
Bilmotorn havererade två månader efter köpet – ARN ger säljaren rätt
En kvinna från Västervik köpte en 15 år gammal bil av en bilfirma i Nybro förra året. Två månader efter köpet havererade motorn på riksväg 40 och bilen fick bärgas till en verkstad. Kvinnan ville att bilföretaget skulle stå för reparationskostnaderna samt bilbärgningen, vilket bilfirman inte ville. Kvinnan anmälde därför företaget till ARN – som håller med bilfirman.
I sin anmälan till ARN (Allmänna Reklamationsnämnden) riktar kvinnan hård kritik mot bilföretaget i Nybro. Hon anser att de ska stå för reparationskostnaden samt bärgningskostnaden på 750 kronor eller återta köpet.
Bilfirman ansåg inte att de varken skulle stå för reparationskostnaden, bärgningskostnaden eller återta köpet.
ARN har granskat ärendet och ger inte kvinnan rätt. De menar att de skador som nu finns i bilen inte fanns när kvinnan köpte bilen.
"Det är oförenligt med felet att det funnits på bilen när den köptes, skriver de i sitt beslut".