Annons:

Västervik är en populär destination –

Västervik är en populär destination. Foto: Mostphotos

Västervik är en populär destination – "Står med hakan vid knäna"

Västervik är av tradition en populär destination bland journalister, och på senare år även influencers, att dokumentera för tidningar, tv-stationer, bloggar och sociala medier. I år har 12 stycken större nationella och internationella besök med bra spridningspotential bokat på sig via Västervik Framåt.

Annons:

Västervik Framåt samarbetar med Region Kalmar län i all den internationella marknadsföring som görs av Västervik. Detta tillsammans med de fyra andra stora destinationerna i regionen – Kalmar, Vimmerby, Öland och Glasriket. En del i detta samarbete innebär att det samordnas pressresor. Och Västervik är minst sagt populärt. Sex internationella pressresor har redan genomförts och ytterligare fyra är på ingång under sensommaren. Kina sticker ut som den mest exotiska och långväga. Danmark och Holland har skickat varsitt tv-team för riks-tv, 11 danska mammabloggare med barn i ett gäng om sammanlagt 40 personer har tagits om hand av Västervik Resort och influencern Copenhagen Wilderness har hyllat skärgården och Slottsholmen. På den internationella sidan har vi under augusti och september framför oss två stycken norska pressbesök, Nederländernas största resebloggare och ytterligare en nederländsk influencer.

– För oss som bor i Västervik eller för den delen i Sverige så är det lätt att ta naturen och de omgivningar vi har för givet, men samtliga utländska pressbesök blir verkligen hänförda. Skärgården är ofta anledningen till att de är intresserade, men även staden och landsbygden har något som de inte ser någon annanstans. De står bokstavligen med hakan vid knäna, säger Niklas Lind, marknadschef på Västervik.

På den nationella sidan har inte Västervik Framåt något samarbete med regionen utan sköter det själva. Något som skall prioriteras ännu mer i framtiden då man ser att även nationella framförallt influencers verkligen häpnas över vår plats i Sverige.  Midsommarveckan var den välkända svenska Youtube-familjen ”The Swedish Family” med 175 000 prenumeranter på deras kanal här inom ramen av det samarbete som görs med Vimmerby och Visby för att stärka vår gemensamma semesterregion. De blev så hänförda att de vill komma tillbaka och ha en tittarträff här i Västervik, vilket är väldigt exklusivt för deras tittare och en reseanledning i sig.

– På den nationella sidan skall vi prioritera upp just arbetet med press och influencers ytterligare. Dels genom att bjuda in fler själva, men också genom samarbete med alla våra duktiga aktörer därute som är en del av det utbud vi skickar pressbesöken till, men som också får egna förfrågningar, och där vill vi kunna vara behjälpliga i den mån vi kan så att besöken blir så heltäckande och givande för hela destinationen som möjligt, säger Niklas Lind.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt