En högstadieskola i Västervik fick kritik för sitt sätt att lära ut musik. Nu har det fått grönt ljus av Skolinspektionen.
Högstadieskola i kommunen fick grönt ljus av Skolinspektionen
Skolinspektionen ansåg att en högstadieskola i Västerviks kommun, inte höll sig till hela läroplanen gällande ämnet musik. Nu har skolan redovisat hur de kommer att utveckla musikundervisningen, i syfte att höja nivån på undervisningen.
Under hösten 2018 genomförde Skolinspektionen en kvalitetsgranskning av musikundervisning vid skolan. Det resulterade i att man kom fram till att det fanns ett antal utvecklingsområden.
Bland annat behövde skolans rektor se till att musikundervisningen utgår från hela innehållet i den centrala kursplanen. Rektorn behöver också säkerställa att alla elever i musikundervisningen ges möjlighet att arbeta skapande i processform, att de får reflektera över skapandet och att det ges valmöjligheter i skapandet.
Skolinspektionen begärde in svar på hur och vilka åtgärder som vidtagits vid skolan, av Västerviks kommun. Kommunen skulle svara innan den 24 juni.
I svaret redovisas hur skolan planerar att utveckla musikundervisningen.
Nu ska undervisningen i musik omfatta olika former av improvisation, digitala verktyg för musikskapande och musikens funktion för att markera identitet och grupptillhörighet.
Skolinspektionen godkänner kommunens svar och avlutar kvalitetsgranskningen.