Annons:

Kommunal besvikelse efter transportutredning i länet

I den regionala utvecklingsstrategin som presenterats finns det flera satsningar på hur transportinfrastrukturen ska förbättras i Kalmar län, men det som saknas är hur infrastrukturen i norra länet ska förbättras. Där finns det få förbättringsförslag.

Annons:

Det är en enad politikerkår i kommunstyrelsen som med besvikelse läser transportutredningen som gjorts för Kalmar län. Däremot finns det skillnader på hur man ska arbeta för att kommunenen i framtiden ska lyckas få sina åsikter spridda längre ner i länet.

- Det är med stor samstämmighet inom politiken som gör att vi ständigt känner oss besvikna. Framförallt att man inte förstår att vi är en egen arbetsmarknadsregion, säger Dan Nilsson (S), kommunstyrelsens ordförande.

Även Conny Tyrberg (C) anser att Västerviks kommun blir förfördelad.

- Det är med frustration som vi ser hur kommunen varken får satsningar på väg och järnväg.

För Västerviks kommun handlar det om att det krävs stora satsningar på flera olika projekt. Dels riksväg 35, Tjustbanan, en södra infart och riksväg 40, för att Västervik ska få bättre kommunikationer.

Moderaterna i kommunen har en längre tid framfört önskemål om en prioriteringslista, där kommunen pekar ut vilken av dessa satsningar som ska genomföras först.

- Vi kan inte tro att utomstående kommer att lyssna på oss om vi själva inte är eniga om vilket projekt vi vill prioritera först. Jag tror omvärlden skulle uppskatta om vi hade en gemensam syn, säger Harald Hjalmarsson.

Att göra en prioriteringslista är inte det första steget som Socialdemokrater och Centerpartiet tidigare har tänkt sig. Men efter att man varit ute på en del företagsbesök, kan den synen förändras.

- Det är främst rikssväg 35 som pekas ut av företagen, säger Conny Tyrberg.

Företagen pekar främst ut dagliga frakter till och från industrierna som ett problem.

Det är just kopplingen till Linköping som kommunen vill förbättra.

- Där finns det stora brister idag i kontakten med Linköping. Det är positivt det som händer med E22 söder om Västervik, men det löser inte den långa restiden till Linköping, säger Harald Hjalmarsson.

 

  

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

LEDIGA JOBB

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt