Annons:

Tillstånd för upplag kostar från årsskiftet: ”Hårt slag mot småföretagare

Skogsägaren Carl-Wiktor Svensson bekymras över att Trafikverket tar betalt för ansökningar om virkesupplag vid allmän väg från och med 2020. Foto: Ossian Mathiasson

Tillstånd för upplag kostar från årsskiftet: ”Hårt slag mot småföretagare"

Det har varit kostnadsfritt att söka tillstånd för virkesupplag vid allmän väg sedan 2012. Från och med årsskiftet är det slut med det.
– Jag tycker att det är olyckligt att det införs just nu. Det är ett hårt slag mot småföretagare, säger skogsägaren Carl-Wiktor Svensson (M).

Annons:

Det är Trafikverket som kommer genomföra förändringar kopplat till hanteringen av virkes- och skogsbränsleupplag. Vill man som skogsägare eller skogsbolag lägga upp virke vid en allmän väg krävs från och med årsskiftet ett tillstånd för Trafikverket. Det blir en handläggningsavgift på 2 900 kronor per ansökan och faktum är att det inte har kostat något sedan 2012. 

Håkan Svensson, utredningsledare på Trafikverket, berättar att ansökningar om upplag prövas utifrån kriterier om trafiksäkerhet och vägens funktion. Vanligast får skogsbolag och skogsägare ett generellt tillstånd som gäller i två år. 

– Tillståndsprövningen, som Trafikverket kommer utlysa till de som inte har generella tillstånd från och med årsskiftet, kommer slå hårt, särskilt hårt eftersom vi just nu håller på att bekämpa granbarkborren och att dessa insatser ställer krav på den enskilde om att föra ut den skadade skogen, säger Carl-Wiktor Svensson, skogsägare i Mörlundatrakten. 

"Blir inte bättre av att den prövas"

Även ansökningar om anslutningar, staket och byggnader med mera kommer kosta 4 600 kronor. Trafikverket motiverar de nya avgifterna med att gällande vägförordning och avgiftsförordning kräver det. 

– Jag hade hellre sett att man hade kombinerat en anmälan av upplag, precis som man har haft tidigare, med information och enklare utbildning om hur man ska lägga upp virke på ett trafiksäkert sätt. Det är där det brister i många lägen och det är där insatsen behöver göras. Kunskapen och vetskapen blir inte bättre av att den tillståndsprövas.

Hur går du vidare i denna strid?

– Jag har varit i kontakt med vårt partis landsbygdspolitiske talesperson John Widegren som klurar på vad han kan göra. Även Anders Åkesson (C), som sitter i trafikutskottet, är kontaktad och han ska göra likadant, säger han.

"Kommer snabbt och slår hårt"

Svensson berättar att det finns anslutningar som behöver göras på en del fastigheter för att bygga ut vägnätet. 

– Det är något som staten ska uppmuntra. Har man gjort saker och ting i sin ordning, vilket branschen har kompetens till, ska man inte lägga på en kostnad på 4 600 kronor som anslutningen är tänkt att kosta. 

Han tycker att det är olyckligt att förändringarna vid årsskiftet.

– Beskedet kommer snabbt och slår hårt mot enskilda, små skogsägare och mot skogsägare som redan har lagkrav på sig att föra ut virke snabbt ur skogen vid bekämpningen av granbarkborren. Vägarna är inte enbart byggda för turister, vi har många företag som är beroende av deras tillgänglighet och funktion.

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagensvastervik.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt