Det finns nog ingen människa på jorden med hörseln i behåll, som inte hört talas om musiktjänsten Spotify. I en tid där hälften av världens befolkning streamar musik, har techundret skapat ett världsherravälde. Bakom succén står en blyg kille från Rågsved vid namn Daniel Ek, som förändrade musikindustrin i grunden.
Ytterligare ett lyckat exempel är ip-telefonitjänsten Skype, som på sitt sätt förändrade hur vi kommunicerar. Plötsligt kunde vi ringa varandra och ha videosamtal över hela världen - gratis. Bakom Skype ligger Niklas Zennström, och efter bara några år var succén ett faktum när E-bay köpte bolaget för 23 miljarder kronor.
Inspirerande möte med en brittisk gentleman
På senare år har vi en ny uppstickare på den framgångsrika svenska affärsplanen. Filip Tysander är mannen bakom klocksuccén Daniel Wellington, som designar och säljer stilrena kvalitetsklockor med bland annat Nato- och läderband. Idén till sin klockdesign fick Tysander under en långresa där han stötte ihop med en proper brittisk gentleman som bar högklassiga klockor med just Natoband. Mannen hette Daniel Wellington, och där och då föddes idén till det nya klockmärket.
Filip Tysander stoppade in ett litet kapital i bolaget och efter bara några veckor hade han fått hundratals beställningar, en siffra som snabbt växte till miljoner. Med noll till en miljard i omsättning på bara fem år, var den något extrema framgången ett faktum. Så hur kan man lyckas med en så storartad succé med något så banalt som en klocka, var det många som frågade sig.
Svaret är ett mycket fingerfärdigt användande av sociala medier. Med små medel nådde man stor spridning och byggde varumärket genom att andra människor agerade ambassadörer. Daniel Wellington är närvarande i alla sociala kanaler, men med Instagram som nummer ett.
Kontot har nästan 5 miljoner följare, att jämföra med andra klockjättar som Swatch med drygt en miljon följare. Genom att uppmana användare att använda taggen #danielwellington i sina inlägg når man enorm spridning och får dessutom tillgång till högklassigt bildmaterial från hela världen.
För att öka pressen väljer man ut en bild per dag som lanseras på kontot, vilket innebär en enorm klickström för den som lagt upp bilden. I skrivande stund har hashtaggen använts i över en miljon inlägg. Genom denna smarta marknadsföringsmodell ser man till att kunderna själv gör reklam för produkten.
Utöver detta har man på ett magnifikt sätt använt sig av kändisar som i sina egna kanaler marknadsför klockan, så kallad influencer marketing.
De senaste åren har omsättningen minskat en aning, från 2,4 miljarder kronor 2017 till 2 miljarder 2018. Trots detta plockade Tysander ut en lön på 220 miljoner kronor från bolaget, vilket gör honom till en av de svenskar med högst lön.