I senaste Barometern Västervik svarar hälften av restaurangerna att de har det svårt under Coronapandemin, men att vädret blir varmare så att fler går ut och äter.
44 procent av företagen som svarat på Barometern Västervik beskriver att det fortfarande är tufft under Coronapandemin. Samtidigt svara andra branscher som fastighets och de gröna näringarna att man endast har liten påverkan eller ingen alls på grund av Coronapandemin.
Handel och service går i motsatt riktning där de återigen beskriver inbromsningen i ekonomin och ger en bild av att de påverkas allt mer. Där svarar nu 39 procent av företagen att de påverkas starkt, vilket är en ökning mot föregående mätning där 21 procent svarade att de påverkades starkt.
- Tillverkningsindustrin som denna gång representeras av 13 företag (vilket är samma som sist) visar på en tydligt positivare bild. Från 31 % till 23 % som är påverkade och man ser kanske ett ljus i tunneln, säger Thomas Eriksson, vd, Västervik Framåt.
För restaurangbranschen hoppas man på det varma vädret så att fler väljer att äta ute. Branschens svar pekar på att hälften av företagen påverkas starkt av Coronapandemin.
I Barometern Västervik får näringslivet svara på fyra frågor om hur de märker av Coronakrisen.
I vilken utsträckning har Covid-19 påverkat din verksamhet negativt ekonomiskt hittills?
23 procent svarar att de påverkats mycket medan 44 procent svarar ingenting eller mycket lite.
Hur många har du varslat eller permitterat totalt som effekt av Covid-19?
Här svarar 72,4 procent inga varsel eller permitteringar.
- Bilden ger att varsel och permitteringar har minskat en del och det är knappt 28 procent som har varslat eller permitterat. Företagen tror att det finns ett sug och behov av både prylar och upplevelser och man tror på den lokala konsumtionen och turismen kommer att öka. säger Thomas Eriksson.
Med det läge vi har idag, hur länge kan du bedriva din verksamhet?
11 procent svarar en till tre månader medan 61 procent svarar 12 månader eller längre.
- Denna fråga blir svaren ljusare och ljusare. Fler företag svarar att man ett längre överlevnadsperspektiv och tolvmånaders perspektivet har ökar från förra mätningen från 51 procent till 61 procent, säger Thomas Eriksson.
Hur ser du på framtiden för ditt företag efter Coronakrisen?
43 procent svara samma som före krisen.
22 procent svara bättre eller något bättre än före krisen medan 35 procent svara något sämre eller mycket sämre.