Nu etablerar sig Wolt i Västervik.
Foto: Pressbild
Wolt är ett Helsingforsbaserat företag grundat 2014. Två år senare lanserades Wolt i Sverige och man har vuxit stadigt sedan dess.
Nu adderas Västervik till den listan.
Från och med i dag, onsdag den 26 mars, kommer nämligen människor i Västervik att kunna beställa från Wolt. Plattformen håller öppet varje dag mellan 10.00 och 00.00.
Wolt befinner sig just nu i en expansiv fas där man etablerar sin verksamhet i många svenska städer. Under 2024 lanserade man sin tjänst i närmare 30 städer och finns i dag i 49 städer.
Redan från start finns ett flertal butiker och restauranger med från start, bland annat Fry Me up, Cheeky Chicken, Tacorito, Glassbutiken och Gula Kiosken. Totalt finns drygt 30 restauranger och butiker anslutna.
– Vi är glada över att kunna erbjuda invånarna och företagarna i Västervik en smidigare och snabbare lösning för att få tillgång till mat, livsmedel och andra varor, samtidigt som vi stärker det lokala näringslivet. Genom vår plattform får restauranger och butiker i området en chans att nå nya kunder och öka sin försäljning utan att behöva göra stora investeringar. Vi ser fram emot att skapa fler arbetstillfällen och bidra till en ännu mer dynamisk och växande ekonomi i regionen, säger Wolts vd Johan Grönvall.
Kontrakterat 25 personer
Wolt menar nu att den lokala handeln får bra möjligheter att öka sin försäljning. Totalt kommer cirka 25 personer att ha hand om leveranserna och dessa kallas "Wolts kurirpartners".
"Wolt tillämpar en flexibel arbetsmodell där de som levererar antingen är egna företagare eller frilansare. Det är en modell som majoriteten av bolagets svenska kurirpartners föredrar. I en Novus-undersökning som Wolt lät genomföra i maj angav 64 procent att de föredrar ett flexibelt arbetssätt. Endast 19 procent angav att de föredrar fast anställning. Att det förhåller sig så här beror främst på att kurirerna föredrar att vara sina egna chefer och att få bestämma över sina egna arbetstider", skriver Wolt i ett pressmeddelande.
– Vår modell bygger helt och hållet på valfrihet och det har visat sig vara något majoriteten av kurirerna föredrar - att ta leveransuppdrag via Wolts plattform ska vara värt ens tid och således är vi helt beroende av att ha nöjda kurirpartners som aktivt väljer att göra sig tillgängliga och acceptera uppdrag. Den som väljer att neka uppdrag förlorar inte möjligheten att få nya uppdrag. Vår algoritm är tekniskt obunden och tar hänsyn till var en kurirpartner befinner sig i förhållande till upphämtningsplats, leveransadress och vilket typ av fordon kurirpartnern kör, säger Johan Grönvall.