Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Västervik. Genom att använda Dagens Västervik tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

VECKANS FRÅGA

Skulle du vilja se sex timmar arbetsdag?

Svarsalternativ:

Ja
Nej
RöstaSe resultat

Väskbutiken Mantica i Västervik har gått i konkurs. Bilden är en genrebild. Foto: MostPhotos

Västerviksbutik går i konkurs: ”Jätteusel försäljning”

Mantica, väskbutiken i galleria Västerport i Västervik, kommer läggas ner av flera olika anledningar. I dag försattes butiken i konkurs vid Kalmar tingsrätt.
– Det handlar om en skatteskuld som jag inte har kommit ifatt med och jätteusel försäljning under lång tid, säger Susanne Clintholt.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Mantica är specialiserad på väskor och accessoarer och har ett fint läge i centrala Västervik men det verkar inte betyda så mycket. 

Sedan sommaren 2017 har Susanne Clintholt drivit butiken och nu har butiken försatts i konkurs vid Kalmar tingsrätt. 

– Försäljningen har varit mycket dålig under lång tid. Jag skulle säga att det har varit så sedan förra sommaren, då gick det inte bra och det har bara fortsatt så. Jag fick också en översvämning i butiken och har blivit sjuk till följd av allt som har hänt, säger Susanne Clintholt och fortsätter:

– Jag känner att jag vill gå vidare. Att butiken går i konkurs är inget som jag gör med stolthet, absolut inte. Det är inte roligt men jag måste svälja stoltheten och gå vidare. 

Vad ska du göra nu?

– Jag vet inte vad jag ska göra eller vad som händer och sker med butiken. Jag ska ha möte med konkursförvaltaren under morgondagen, säger Clintholt. 

"Folk bör tänka till"

I och med Manticas nedläggning försvinner ytterligare en butik från Västerviks stadskärna och det är något som oroar ägaren. 

– Jag kan säga som så att folk i allmänhet bör tänka till en extra gång innan man handlar. Både jag och många andra privata företagare känner att det är jobbigt att slåss med internethandel som påverkar många kunder. Jag har haft kunder som kommer till butiken, tar bild på en väska och beställer den hemma. Det är inte så roligt. Försäljningen har inte varit bra på länge. 

Edgångssammanträdet kommer hållas i slutet av oktober och Bill Kronqvist är konkursförvaltare.

Annons:

Ossian Mathiasson

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagensvastervik.se

0703787116

Taggar i artikel

2 kommentarer

Alex 2019-09-05 07:22:50

Tråkigt att höra. Håller med att det är rent ut sagt vidrigt att folk inte stöttar den lokala handeln tillräckligt.

Peter Cykelson 2019-09-05 11:11:56

Man hör hela tiden klagomål av butiksägare att internet-handel dra kund om kund. Men som kund kan man också klaga att visa butiker och affärer som fysik finns i Västervik inte känner ordet och betydelse av service. Ett exempel: Vi planerade att köpa en barnstol till cykel. Beställt i en affär i stad – affären klarade inte av att leverera beställning. Inte ens efter 4 veckor!
Om en person kommer in i affären och ta en bild av varor är en potentiell kund! Så prata med dem, gör möjligtvis en erbjudande om personen handla artikel just nu och just här! Faktum är att näthandel är en jättekonkursens men faktum är också att fysik handel måste anstränga sig och bjuda service, service, service, personlighet och originalitet!

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons: