Annons:

Här är Länsunionens synpunkter:

Länsunionen med Peter Wretlund (S), Johanna Wyckman (L) och Karin Helmersson (C). Foto: Arkivbild

Här är Länsunionens synpunkter: "Trafikverkets plan behöver förbättras"

I slutet av november kom Trafikverkets förslag till nationell plan för infrastrukturen. Länsunionen är inte helt nöjda – och snart lämnar de in sitt remissyttrande. 
"Trafikverkets plan behöver förbättras", skriver man i ett pressmeddelande. 

Annons:

Den nationella infrastrukturplanen, som Trafikverket redovisade i slutet av november 2021, är nu ute på remiss. 

– Det är positivt att planen innehåller satsning på nytt signalsystem för  Stångådals- och Tjustbanan. Däremot innebär Trafikverkets förslag att inte några steg tas för att kunna förstora arbetsmarknadsregionerna i Kalmar län. Därtill är exempelvis tilldelningen av resurser till de regionala planerna är otillräcklig för att en acceptabel standard ska kunna hållas på vägnätet och för att åstadkomma nödvändiga satsningar på cykelvägar och kollektivtrafik, säger Karin Helmersson (C), regionråd med ansvar för regional utveckling, kultur och kollektivtrafik, i ett pressmeddelande.

i veckan kommer regionala utvecklingsnämnden anta ett yttrande som svar på den nationella planen. Förslaget till yttrande innehåller bland annat synpunkter kring de regionala tågbanorna, E22 samt väg 25. 

– Nu fortsätter påverkansarbetet gentemot den nationella nivån och ansvarig minister. I förslaget till yttrandet pekar vi bland annat på att investeringar i Stångådals- och Tjustbanan, samt kust- till kustbanan är helt nödvändiga. Vi trycker också på att de beslutade investeringarna gällande förbifart Bergkvara och mötesseparering Gladhammar-Verkebäck på E22 måste genomföras. Likaså behöver exempelvis genomfart Mönsterås för E22 komma med som objekt i planen, säger Peter Wretlund (S), regionråd med ansvar för regional utveckling, kultur och kollektivtrafik.

Yttrandet från nämnden går därefter vidare till regionstyrelsen för beslut. Längre fram kommer yttrandet lämnas till Trafikverket inför den fortsatta processen.

– Vi hoppas att Trafikverket tar till sig av våra synpunkter. Vi försöker vara kreativa och göra det vi kan för att få till satsningar på infrastrukturen i länet, till exempel genom att vara med och betala för satsningar på Emmaboda station och trafikplats Glasporten på väg 25 vid Nybro. Den nationella planen som den ser ut nu täcker inte de investeringsbehov som finns i länet, säger Johanna Wyckman (L), regionråd.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvastervik.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt