I Västervik arbetar man redan med ett antal tekniska lösningar inom socialförvaltningen. Några exempel är säker digital kommunikation (SDK), digitala besök, e-underskrift, digitala ansökningar och digital tillsyn med GPS-trygghetslarm.
Socialnämndens beslut som togs i slutet av förra veckan innebär att digitala tjänster ska erbjudas i första hand där det är möjligt och lämpligt, i enlighet med kommunens digitaliseringsstrategi och SKR:s rekommendationer. Samtidigt ska analoga alternativ erbjudas för dem som inte kan eller vill använda digitala tjänster.
–Vi ger ett förtydligande till förvaltningen kan man väl säga, om att i de fall där det går att ge digitalt stöd, digital service, så ska det gå före annat. Det har att göra med att vi behöver jobba på ett annat sätt för att kunna leverera service till våra medborgare, säger nämndens förste vice ordförande Marianne Hennel (M).
Hon framhåller att både SKR och förvaltningen efterfrågat ett tydligt ställningstagande.
– De har velat ha ett sådant ställningstagande så att man har det i ryggen när man jobbar utåt. Det är bra att vi vet att det är så vi ska prata, att vi ska erbjuda digitalt först.
Satsningen innebär initiala kostnader men förväntas leda till långsiktiga besparingar genom effektivisering och minskad administration.
”Vi hoppas få upp farten”
Kommunens socialchef Joakim Nyman beskriver att det praktiska genomslaget nu kan öka efter nämndens besked.
– Vi har ju de digitala lösningar vi har, sen hoppas vi ju att det kommer mer och mer, det behöver det göra. Vi har ju digitala plattor med digital hemtjänst som vi testar nu till exempel, där har vi kanske inte fått ut så många plattor än som vi kanske önskat. Vi hoppas att vi får upp farten mer nu, säger han.
Fysiska och analoga alternativ kommer fortsatt att finnas för dem som inte kan eller vill använda digitala verktyg.