Annons:

Västerviks politiker enade i frågan om satsningen på Tjustbanan

Sverker Thorén (L), Dan Nilsson (S), Anders Loman (SV), Jonas Jalkteg (W), Mariann Gustafsson (V), Tommy Ivarsson (SD), Akko Karlsson (MP), Harald Hjalmarsson (M), Conny Tyrberg (C) och Maud Ärlebrant (KD)

Västerviks politiker enade i frågan om satsningen på Tjustbanan

I går berättade region Kalmar län att man tänker satsa 500 miljoner kronor om regeringen är villig att satsa 1,5 miljarder kronor på Stångådalsbanan och Tjustbsnan. Västerviks politiker är glada över att en enig region ska satsa i norra länsdelen och samlades vid järnvägsstationen i Västervik under fredagen för att manifestera det. Alla var nöjda med regionens beslut samtidigt som det finns mer att arbeta för när det gäller infrastrukturen.

Annons:

Representanter för samtliga partier som är representerade i Västerviks kommunfullmäktige samlades vid Järnvägsstationen i Västervik under fredagen. Anledningen var att region Kalmar var villig att satsa i norra länsdelen.

- Det är ett glädjande besked att hela regionen är ense om att göra den här satsningen för att göra en rejäl satsning på järnväg och tåg. Vi politiker i Västerviks kommun står också enade. Kopplingen till Östergötland är viktig för kommunen då det är en stor kommun till ytan, säger Dan Nilsson (S) kommunstyrelsens ordförande.

Han tycker att satsningen som regionen gör är fullt rimlig och hoppas att regeringen inser att de ska knyta an till regionens ställningstagande.

- Satsningen kan uppfattas som att det är stora pengar men i infrastruktursammanhang är det ganska rimliga summor om man ser vad man får för pengarna, säger Dan Nilsson.

Harald Hjalmarsson (M) menar att det är ett viktigt steg men det finns mer att arbeta med för att nå målet om en restid under en timme med tåg mellan Västervik och Linköping. Han stannar inte där i sin vision.

- Låt oss se detta som ett första steg där Västervik inte är slutstation.

Visionen som Harald talar om är att få till en järnväg mellan Linköping och Kalmar. Något som Vänsterpartiet drivit sedan 70-talet och Sverigedemokraterna tagit upp i regionen flera gånger.

Miljötänk

Maud Ärlebrand (KD), Mariann Gustafsson (V), Sverker Thorén (L)och Akko Karlsson (MP) pekar på att satsningen på järnväg är en miljösatsning.

- Sverige ska vara fossilfritt 2045. Nu måste regeringen matcha den satsning som regionen är villig att göra på järnvägen. En sådan satsning ökar möjligheterna för orterna mellan Västervik och Linköping att utvecklas. Samtidigt ska man komma ihåg att asfalt inte löser alla problem när det gäller infrastrukturen även om jag inser att det behövs en satsning på riksväg 35 också, säger Akko Karlsson.

Lättare att jobba hemma

Sverigedemokraterna ställer sig bakom satsningen, då det nu finn möjligheter att jobba hemifrån några dagar i veckan.

- Satsningen får en poäng av att det går att jobba hemifrån ibland. På det viset slipper man pendla till arbetet fem dagar i veckan om man jobbar i Linköping och bor i Västervik, säger Tommy Ivarsson (SD)

Jonas Jalkteg (W) menar att förslaget ger större förutsättningar för arbetspendling framförallt i norra kommundelen och ser också en möjlighet för fler kommuninvånare.

Conny Tyrberg (C) ser en möjlighet att hela kommunen ska leva främst för norra kommundelen och välkomnar att Östergötland är med på noterna.

Riksväg 35

Regionens satsning på Tjustbanan gör att Västerviks politiker blir mer taggade på att få till en förbättring av riksväg 35.

- Järnväg och väg är ett måste, säger Sverker Thorén.

Dan Nilsson (S) menar att klimateffekterna når man inte med bara asfalt. Samtidigt ser han fördelar med att en satsning också görs på riksväg 35.

- Järnväg kan dra mycket mer tungt gods och vara till nytta för persontrafik, säger han. 

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt