I söndags blev det invigning för nya återvinnings- och sorteringsanläggningen i Målserum. Västervik Miljö & Energi AB bjöd in intresserade att vara med bland alla aktiviteterna; bandklippning, servering, pyssel, bakluckeloppis och så fanns givetvis stora delar av personalstyrkan med för att visa runt.
Västervik Miljö & Energi AB:s tillförordnade vd Joakim Jansson beskrev invigningen som något jättekul och pampigt.
– Äntligen får vi inviga den här anläggningen som ska ge inspiration att man ska kunna jobba med hållbarhet och miljö. Det ska vara enkelt och inspirerande att göra rätt.
Hur skiljer sig då sorteringen och användarvänligheten mot förra anläggningen?
– Här är ju väldigt stora ytor. Det är bra skyltning, flera olika typer av containrar, det ska som sagt vara enkelt att göra rätt. Det som har varit på vår anläggning tidigare vet att det var trångt och svårt med ytor. Det här ger ju en inspirationskälla till att kunna sortera på ett rätt och riktigt sätt.
Tas i bruk på måndag
På måndagen kommer nya anläggningen igång på riktigt med att ta emot återvinning och avfall som ska sorteras. Även om allt är väldigt tydligt skyltat och markerat blir det antagligen några veckors tid för invänjning. Mikael Eriksson kommer att hjälpa till så att man hittar rätt.
– Jag kommer bland annat att jobba med den nya återvinningen som vi har här, som är helt nyinvigd idag och kommer gå i bruk i morgon. Vi kommer ta hand om kunderna från sju till morgonen till sju på kvällen måndag till torsdag och så de vanliga dagarna sju till fyra. Vi får hjälpa till med tanke på att det är nytt; alla ska lära sig hitta på nya återvinningen.
Vilka förbättringar blir det för er som kommer arbeta här?
– Vi har fått ett nytt personalrum och så är det en helt ny, modern anläggning så det kommer bli mycket bättre.