Östra kvarteret 157
Matilda Charlotta "Mia" och Johan Erik "John" möttes på nytt, gifte sig 1888, och bosatte sig i Östra kvarteret 157 i Västervik. Gården låg i hörnet av Brunnsgatan och Kvarngatan där idag Teliabutiken finns. John som var född 1852 hade gården som sitt hem under hela sitt liv. Mia som föddes 1867 i Gävle, var 19 år när hon förlovade sig med John. Några år efter hans död 1902 lämnade hon Västervik och flyttade till Norrköping.
Gammal sjöfararsläkt
John härstammade från en gammal sjöfararsläkt. Hans farfar Johan Lungberg var jaktskeppare i staden och född 1785. Johans son Sven Reinhold föddes 1822 och blev sjökapten.
När han gifte sig 1850 bosatte han sig först i Ö kv 127 vid Nygatan nära Brunnsgatan men flyttade sedan till Ö kv 157 där han med tiden avled. Sven Reinholds broder, Johns farbroder Carl Gustav Ljungberg, född 1816, blev även han sjökapten och bosatte sig 1846 i ett 1700-talshus i S kv 28 vid Brunnsgatan där han dog 1899.
Frieri med knuff
Efter seglingen jorden runt med Atlantic lämnade Mia skeppet i Hamburg och träffade sin John på nytt. Han gick ner på knä på fartygsdäcket för att fria och då buffade skeppsgrisen honom i baken. Men giftermål blev det icke förty.
Johns och Mias förstfödda (1893) döptes efter Gurli, fartyget som John var kapten på och som ägdes G D Kennedy. Gurli var en varvssyster till museifartyget Sigyn i Åbo.
"Skepparkungen"
Atlantic var byggd på O A Brodins varv i Gävle 1876 och var länge stadens största segelskepp. Befälhavaren Axel Söderström var känd som "Skepparkungen". Epitet fick han sedan han låtit klippa sitt skägg som Oscar II. Dessutom liknade hans anletsdrag och den blanka flinten konungens. Han var väl kvalificerad för sin hederstitel, ingen av Gävles djupsjösailors förmådde knäcka hans svit av 24 år på samma fartyg.
Men i Västervik förde kapten Johan Alfred Frumerie stadens stolthet skeppet Indien i mer än 31 år, en sjömannagärning som svårligen låter sig överträffas.
"Skepparkungen" Söderström förde Atlantic ända fram till sekelskiftet 1900 när svärsonen John Ljungberg tog över.
Över bord
I Cape Town var olyckan framme. John dog hastigt medan han på väg hem i mars 1901. Dödsorsaken angavs som drunkning och åtminstone några av hans barnbarn var av den bestämda uppfattningen att han knuffats i sjön och på så vis mördats.
Baneman skulle ha varit av hans förste styrman ombord, Knut Zellinger som efterträdde honom som befälhavare ombord. Knut hade varit förälskad i Johns hustru Mia. Hon var för övrigt var Knuts kusin. Mia och Knut hade bott ihop i Gefle.
Om nu dessa grava misstankar bar fog för sig berättar inte historien. Och i arkiven finns inte en endaste notering om dödsfallet, varken i den lokale konsulns rapport, i handlingar om sjöolyckor eller i andra sammanhang.
Axel till Västervik
Nu stod Mia ensam med sina tre barn och någon fortsättning på förhållandet med Knut Zellinger följde inte, hur förälskad han än hade varit i henne.
För att stötta Mia och barnen flyttade fadern Axel Söderström 1901 till sin dotter i gården Ö kv 157 i Västervik. Han hade varit änkling sedan 1873 när Mia och hennes lillasyster Emy var 5 och 4 år. Men efter bara drygt ett halvår i Västervik avled Axel 1902. Han ligger begrav på gamla kyrkogården i staden.
Sven Kjellgren
Författare
www.svenkjellgren.com