Lennart Brewitz.
Foto: Arkivbild
Men det mesta talar för att Tjustbanan i och för sig måste läggas ned i alla fall, då trafikkostnaden kommer att vara minst 11 gånger så hög jämfört med busstrafik kontra de nya tågen enligt KLT. Tjustbanan skall ju också stängas av under hela 2026 efter ett redan fattat beslut, så en upphandling om 100 %-ig busstrafik till och från Linköping från och med 2026 måste starta snarast och kan därefter med lätthet förlängas.
Idag är tågkostnaden drygt 2,5 gånger högre än bussalternativet. De framtida höga tågkostnaderna på grund av den nyinköpta tågen skall dessutom troligtvis fördelas på ett betydligt lägre antal tågresenärer när tågen sannolikt inte kommer att ansluta till det nya resecentrumet utanför Linköping. Resenären betalar idag 119 kr för en biljett Västervik-Linköping, men till detta måste regionen skjuta till 1 071 kronor för att täcka alla kostnader (i VT Debatt 220204 Arne A. KD). Vad detta innebär i ytterligare regionala resesubventioner när de nya tågen skall betalas vet vi inte, men skattebetalarna lär känna av det!
Det pågår inte heller idag några utredningar eller konkreta planer för Tjustbanans nya anslutning från de förslagna slutstationerna Hackefors/Tannefors och till Linköpings nya resecentrum. Och vem skall finansiera detta? Dessutom pågår förhandlingar med de tre andra inblandade regionerna avseende om de kan ta över/köpa de redan beställda nya tågen.
Västerviks kommun och Region Kalmar verkar också helt sakna kraftfulla strategier för utveckling av Kalmar län och särskilt den norra delen. Här kommer därför några konkreta förslag.
– Flytta ut Västerviks resecentrum till E22:an och då lämpligen till Mommehål. KLT vill också att Oskarshamn gör likadant. Detta för att göra bussresandet på E22:an effektivare.
– Gör området vid Mommehål till ett attraktivt område för industrier och etablera en station för snabbladdning av tunga elfordon där. En laddstation för bussar och lastbilar kräver höga effekter på ca. 1000 KW vilket kräver kraftfulla batterilager som då också kan användas för laddning av elflygplan.
– Gör ett ordentligt förprojekt avseende elflyg. Det är få platser i Sverige som skulle ha så stor nytta av reguljärt elflyg för ortens utveckling som Västervik.
– Sist men inte minst, använd den centrala delen av den nedlagda Tjustbanan från Resecentrumet till Jenny och bygg där en ny infart till centrala Västervik, men med bevarat smalspår från Jenny Station och söderut förstås. Dels sparar man mycket pengar genom en skrotad södra infart och dels kommer man att gå mer i takt med Trafikverket tankegångar vilket inte är minst viktigt för utvecklingen av Rv 35. Tänk om det kunde finnas några/någon politiker som skulle våga ställa sig upp och skrika högt om detta!
– Vi behöver inget nytt signalsystem, för om några år kommer det inte att gå några tåg där alls! Och tänk om Trafikverkets 700 miljoner för tågbanornas nya signalsystem nu i stället lades på riksväg 35 mellan Överum och Åtvidaberg. Då skulle vi snart ha en kraftigt upprustad väg till Linköping, slippa två timmars resa på en skraltig Tjustbana med slutstation Hackefors och i stället resa med bekväm kontorsanpassad wifi-uppkopplad elbuss och komma direkt ända fram till nya Ostlänkens station utanför Linköping.
Tänk om det sedan också byggdes en cykelväg på den gamla banvallen - till glädje för alla trampglada.
Tänk om!
Torgny Kindh, Lennart Brewitz