Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Västervik. Genom att använda Dagens Västervik tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

VECKANS FRÅGA

Skulle du sakna TV4 om det försvann från ditt tv-utbud?

Svarsalternativ:

Ja
Nej
RöstaSe resultat

Annons:

Skattepengar tas från sjukvården till flyget – en moralisk kollaps

I Kalmar har flygandet till Stockholm i år minskat med 7,5 % eller cirka 50 personer per dag. För många är det minskande flygandet ett aktivt ställningstagande för att rädda vårt klimat, och det har effekt. Flygbolaget BRA anpassar antalet avgångar och väljer mindre och mer energisnåla plan för inrikesflyget i Sverige på grund av den minskade efterfrågan. Det ger oss ytterligare lite mera tid att hinna ställa om samhället så att vi inte riskerar klimatet och livsbetingelserna på jorden för våra barn och barnbarn.

Annons:

För oss är det fullständigt oförståeligt hur politiker i regionen och i Kalmar kommun aktivt motarbetar människors miljöengagemang genom att bakvägen använda skattepengar för att istället öka flygandet och vår koldioxidskuld.

Regionen höjer landstingsskatten och använder en tredjedel av de inkomsterna, 80 miljoner kronor, till att köpa in sig i Kalmar Öland Airport. Kalmar kommun som är säljaren låter hela vinsten gå direkt till flygplatsen.

*

Visst har flygplatsen ekonomiska problem med ett blygsamt beräknat underskott i år på 0,4mkr som beror på de färre resenärerna. Men det nya tillskottet överträffar med råge ett helt års inkomster på flygplatsen så det handlar inte om ett litet tillskott för att kunna behålla stockholmstrafiken.

Det handlar om att återigen satsa på en internationell flyglinje. Det har gjorts förr och fungerar inte eftersom behovet och underlaget för ytterligare reguljär flygtrafik är för litet i Kalmar. I Blekinge finns förhoppningar om att tillsammans med Kalmar kunna starta en flyglinje till Frankfurt. Det betyder i så fall att resenärer till Kalmar får mellanlanda på Kallinge utanför Ronneby.

Ur ett klimatperspektiv är det vansinne att samordna flygresorna i regionen med flyg istället för med tåg. Hur många resenärer tycker att det är så viktigt att få flyga via Ronneby/Frankfurt för att komma ut i världen istället för att använda Kastrup+ tåg eller Arlanda? I Blekinge finns också politiker som är beredda att satsa 30 miljoner för en ny flyglinje.

*

Försöken att få näringslivet att vara med och satsa har däremot inte fungerat. I näringslivet vet man att klimatomställningen står för dörren och vill naturligtvis inte vara med i ett högriskprojekt som dessutom direkt motverkar företagens varumärken och miljömål. De vet att vi i Kalmar har vi bra förbindelser till Stockholm och vidare internationellt via Kastrup eller Arlanda.

Ett ytterligare skäl som anges för tillskottet till flygplatsen är att underlätta inblandning av biobränsle till flyget. Produktion av flygbiobränsle är ännu i uppstartsfasen och konkurrensen kring råvara till biobränslen ökar när alla samhällssektorer ska ställa om till fossilfritt.

Växter och annat biologiskt material behövs för elproduktion, vägtransporter och som ersättningsmaterial för oljebaserad plast. Tillgången är begränsad, produktionen kräver markyta och en hårdare exploatering innebär risker för den biologiska mångfalden. Dessutom uppstår inte klimatnyttan med biodrivmedel förrän kretsloppet är slutet och koldioxiden har bundits i motsvarande mängd ny växtlighet. Att gå över till flygbiobränsle och samtidigt sträva efter att öka flygtrafiken är därför en helt omöjlig ekvation. 

*

Som ledande politiker räcker det inte längre med att försöka göra en del bra insatser för miljö och klimat. Man måste också låta bli att göra rena dumheter. Och man behöver lyssna på vad människor önskar sig. Mer eller mindre flyg? Mer eller mindre sjukvård? Satsningar i Kalmar eller i hela länet?

Vi miljöpartister vill ha kvar flygplatsen i Kalmar men vi talar klarspråk om klimatutmaningen. Dags att majoriteten också tar till sig fakta och tar vår miljö på allvar. Besluten är ännu inte formellt fattade och kan stoppas av socialdemokrater och centerpartister i region och kommun samt av liberaler i regionen och vänsterpartister i kommunen som sitter i de ansvariga majoriteterna. Prata med din lokala politiker!

Caroline Axelsson

Distrikssekreterare, Miljöpartiet

Annika Carlsson Wistedt (MP)

Kalmar

  

Annons:

4 kommentarer

Vänsterpartist 2019-12-02 09:26:43

Inget köp av flygplats, tack!

Gösta 2019-12-02 18:45:02

Fast det är nu helt omöjligt att få höghastighetståg till Kalmar. Det har ju politikerna satt stopp för. Och det är bra det för ett sådant bygge hade varit förödande för klimatet. Så trots allt är det nog flyget som kan göra gott för det här länet när det gäller kommunikationer, särskilt den norra delen av länet.

Gösta 2019-12-02 23:51:55

De 7,5 procenten kan mycket väl bero på att vissa Kalmarbor väljer att ta KLM från Växjö eftersom det är bättre än Arlanda. Lägg märke till att KLM etablerade sig i Växjö det senaste året. Men du, du är väl inte sur för att det inte blev något höghastighetståg?

AnimalScribax 2019-12-03 18:49:43

Kan ni inte använda samma dumma argument ni gör för er höghastighetsjärnväg? Eller passar det bara ibland? "Där järnvägen dras fram ska Sverige blomstra med tusentals nya bostäder, hundratusentals jobb skapas, en sk motor för tillväxt" . Seså applicera alla era argument även för en flygplats då.

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion