Annons:

Svaret efter Lidestams krönika:

Sofia Eldh svarar på Magdalena Lidestams krönika. Foto: Anders Sjögren

Svaret efter Lidestams krönika: "Alla är viktiga och fyller en funktion"

Sofia Eldh, HR- och kommunikationschef på Västerviks kommun, svarar här nedan på Magdalena Lidestams krönika från den 9 januari. 

Annons:

I en krönika den 9 januari framför Dagens Västerviks nya krönikör Magdalena Lidestam skarp kritik mot vad hon anser vara tillsättning av onödiga tjänster på kommunkontoret. I Västerviks kommun tar hon vår företagslots som exempel och ställer sig frågan vad alla dessa strateger, lotsar och samordnare fyller för nytta. Istället för att ta reda på det, tar hon sig friheten att nedvärdera deras arbeten som ointressanta, onödiga, fluff och lyx som vi inte har råd med när skola, vård och omsorg tvingas ”spara”. Hon tycker att det är ”rent av skamligt”. Starka ord.

Som HR- och kommunikationschef hoppas jag kunna bidra med några svar på de frågor Magdalena Lidestam ställer och bidra till en sannare bild. Jag kan förstå att nya avancerade tjänster med ord som strategi, utveckling och samordning kan kännas komplicerade för utomstående, men jag kan försäkra er om att alla är viktiga och fyller en nödvändig funktion för att vi ska kunna leverera efter de krav som ställs på oss.

Samhället förändras och vi behöver nya kompetenser för att anpassa oss till nya behov, krav och lagar. Kommunens ansvarsområden sträcker sig över fler områden än skola, vård och omsorg och vi behöver människor som jobbar inom våra andra områden också. Näringsliv, föreningsliv, miljöarbete och integration. Vi finns ju till för alla medborgare. Att beskriva hur arbete med utveckling, samordning och service går till i detalj för våra medarbetare skulle ta lång tid, men jag kan försäkra alla om att vi absolut inte anställer tjänster som inte behövs eller skapar nytta för våra medborgare. För den som är mer intresserad går det bra att besöka oss på kommunhuset så berättar vi mer och du kan få se med egna ögon hur vi arbetar.

Vår företagslots är en, av näringslivet efterfrågad person, som jobbar för att ge företagare bättre service gentemot kommunen. Namnet beskriver att den ”lotsar” företagen rätt inom kommunen. Det är EN person, jämfört med de dryga tre tusen medarbetare som jobbar med att ge service till barn, unga och gamla i kommunens övriga verksamheter. Vår föreningslots jobbar nu med integrationsprojekt kopplat till föreningslivet, något som visat sig få god effekt. Vi har också en HR-strateg och en kommunikationsstrateg som utvecklar oss, stöttar verksamheterna att kommunicera både internt och externt, jobbar med kompetensförsörjning, lönebildning och arbetsgivarfrågor. Digitaliseringsstrategen jobbar med att digitalisera våra arbetssätt för att effektivisera och ge ökad service till våra medborgare. Vi har också en integrationsstrateg och en hållbarhetsstrateg inom kommunen som jobbar med att utveckla sina områden. Hållbarhetsstrategen söker, bland annat projektpengar framgångsrikt så att många av kommunens miljöprojekt kan finansieras av statliga pengar istället för kommunala. På det viset kan vi lägga mer pengar på skola, vård och omsorg.

Gemensamt för dessa roller är att det är högt kvalificerade tjänster som på sikt ger stora effekter och nyttor för medborgarna. De är ofta ett resultat av medborgarnas, politikernas eller lagstiftarnas krav på vad kommunledningen ska leverera.

Vi kan inte nedvärdera personer och tjänster bara för att vi inte förstår vad de gör. På sikt kan det leda till allvarliga konsekvenser för samhället. Det är helt ok att inte förstå och ställa frågor. Vi finns här för att förklara.

Sofia Eldh, HR- och kommunikationschef

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt