Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Västervik. Genom att använda Dagens Västervik tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

VECKANS FRÅGA

Är du orolig över Corona-viruset?

Svarsalternativ:

Ja
Nej
RöstaSe resultat

Annons:

Läraren Sandra Andersson tycker inte att PWC:s jämförelse är rättvisande. Foto: MostPhotos

DEBATT: Referensgruppen är inte facit för Västerviks kommun

Är det en nackdel att bo i en kommun med stor tillgång på skog, sjöar, hav och skärgård? En kommun där man inte måste bo en i stad om man inte vill?
Antagligen om det viktigt att vara en i mängden och inte särskilja sig från "referensgruppen" när det gäller hur mycket skola och barnomsorg får belasta kommunens ekonomi.

Annons:

Vad är då den ”referensgrupp” som verkar styra minst lika mycket som något av statens alla styrdokument för skola och förskola? Det visar sig vara 29 kommuner som i likhet med Västervik har fler än 15000 men färre än 40 000 invånare i kommunens största tätort. 

Vad har dessa kommuner gemensamt - utöver antalet invånare i ”stan”? Bland det första som slår mig är att merparten inte alls är särskilt lika Västervik på en väldigt avgörande punkt. Nämligen arean.

*

Västerviks kommun är i runda slängar 3600 km2 fördelat på 1800 km2 på land och sen ungefär lika mycket skärgård. Det är en egen arbetsmarknadsregion eftersom en hög andel av alla som bor i kommunen också arbetar inom kommunen.

Det påverkas av kommunens storlek, pendlingsavstånd till andra kommuner, restider osv. Västervik är alltså en relativt stor kommun till ytan med vacker natur, närhet till skog, sjöar, hav och skärgård. Sånt som lockar turister och även använts som argument för att det är bra att bo och arbeta i Västerviks kommun. "Flytta till Västervik. Här får du ett enklare liv" enligt den ”officiella guiden om Västervik” (vastervik.com). 

*

Jag antar att det är bra med mycket naturupplevelser i alla avseenden utom när det skapar ett behov av ”för många” skolor och förskolor trots att många som bor på landet nog skulle säga att detta både förenklar och förbättrar deras liv. För när man sneglar på referensguppen ser man behov att kapa budgeten med 50 miljoner och då är det enligt rapporten från PWC centralisering och stordrift som gäller.

Vilka jämförs vi då med i denna viktiga referensgrupp?

Avesta, en kommun på 669 km2. Karlshamn och Skövde som är ungefär i samma storlek som Avesta. Kommuner vars area är ungefär en sjättedel av Västerviks.

Falköping, Ystad, Hässleholm, Ljungby, Värnamo, Nyköping, Oskarshamn. Kristianstad, Katrineholm, Mariestad, Härnösand, Falun, Kalmar – lite större till ytan än t ex Avesta men fortfarande väsentligt mindre än Västerviks kommun.

Det finns dock kommuner i gruppen som påminner om Västervik, t ex Piteå, Hudiksvall, Karlskrona och Gotland, men antalet är förhållandevis få. 

*

I kommungruppen finns också Kiruna som är överlägset störst till ytan, ca 20 000 km2. Där ser man över skolstrukturen just nu och Kirunas utmaning när det gäller geografin är som alla förstår inte alls något som Västerviks kommun kommer i närheten av och inte heller bör jämföra sig med trots att kommunerna tillhör samma referensgrupp.

Jag har lika svårt att se att det finns något användbart i att jämföra sig med de många betydligt mindre kommuner (som Karlshamn, Avesta och Skövde) när man funderar över vad skola och förskola måste få kosta här i Västerviks kommun.

Jag räknar inte upp alla kommuner och hur de förhåller sig storleksmässigt men nu kanske man kan ana ett mönster som jag menar gör referensgruppen till en dålig jämförelse för Västerviks del: de flesta kommuner i gruppen har andra förutsättningar. 

I framtiden hoppas jag vi slipper fler utredningar och rapporter baserade på tron att referensgruppen utgör facit med omöjliga besparingsförslag som följd. Besparingar som skulle ske på bekostnad av elever och lärares rätt till en god arbets- och undervisingsmiljö. Då känns det trevligare med politiker som vill satsa på kvalitet och barnperspektiv.

Sandra Andersson, lärare

1 kommentar

Kenneth Lind 2020-03-12 21:50:35

En mycket bra analys Sandra. Tack för den.
MVH
Kenneth Lind

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion