Annons:

Tjustbanans vara eller inte vara

Torgny Kindh skriver om att politiken ska se Tjustbanan med rätt ögon och lägga ner den.

Tjustbanans vara eller inte vara

I min tidigare publicerade inlaga var jag chockerad över ansvariga politikers och tjänstemäns passivitet avseende åtgärder för förbättring av väg 35 och bristen på nödvändiga beslut för att lägga ned Tjustbanan. Döm om min förvåning när det nu tas totalt enhälliga beslut av både lokala och regionala politiker för att satsa mycket stora ekonomiska resurser av länets skattepengar på just Tjustbanan. På vilka grunder har då dessa nu smått lyriska politiker tagit detta beslut? Det skriver Torgny Kindh i en debattartikel.

Annons:

Miljö? Knappast! Om all persontrafik istället skulle gå med vanlig buss, som det med jämna mellanrum görs redan idag, så skulle utsläppen av fossilt CO2 minska med hela 97 %! Trafikverket säger i sin rapport att t.o.m. biltrafik med gårdagens bilpark skulle vara miljövänligare.

Kostnader? Knappast! Ifall all persontrafik istället skulle gå med buss skulle kostnaden reduceras med 60 %! Tjustbanans årliga förlust på 30 miljoner skulle alltså vändas till ett par miljoner i vinst.

Det finns redan idag elbussar som klarar sträckan t.o.r. och dessa elbussar kommer att reducera reskostnaden och miljöpåverkandet ytterligare. I ovan nämnda resonemang är inte de tänkta framtida miljardsatsningarna på tåg och upprustning av banan inräknad och inte heller att framtida bussar, vilka är eldrivna, som både är miljö- och kostnadsmässigt betydligt mycket bättre än dagens bussar.

Tidsvinst? Knappast! Skiljer idag 5 minuter. Och enligt regionens snabbstart-dokument är det bara en målbild att åktiden för tågen skulle minska med 10 minuter. Det satsats redan idag på sträckan Linköping- Åtvidaberg och ifall det satsades ännu mer resurser på resten av väg 35, så skulle bussarnas åktid minska. 

Fler passagerare? Knappast! Antalet passagerare minskade redan mellan 2018 och 2019 med 15 % per resa och inga prognoser, ökat distansarbete m.m. tyder på att det skulle bli fler.

Mer statliga pengar till förbättrade kommunikationer? Knappast! Låg sannolikhet att det kommer några pengar till tågsatsningen för Tjustbanan samt att det minskar väsentligt möjligheten att få statliga medel till förbättringar av väg 35. För detta krävs att man entydigt förordar väg 35 och tar bort äskandet på pengar till Tjustbanan och Västerviks södra infart.

Har södra länet lågt intresse för väg 35 och Tjustbanan? Troligtvis!

Räknar politikerna med att det inte blir några statliga bidrag till Tjustbanan? Troligen!

För då är det ingen politiker som kan ställas till svars för nedläggningen av Tjustbanan.

 

Region Östergötland, enligt deras målplan 2040.

 

" Restiden med bil Västervik-Linköping är cirka 1 timme och 30 minuter, med en busslösning 1 timme och 45 minuter. En resa med dagens Kustpilentrafik tar 1 timme och 40 minuter. På totalen blir en busstrafiklösning attraktiv gentemot bilen, och som helhet bättre än tågtrafik. 

Att investera i Tjustbanan är inte önskvärt av flera anledningar. För det första för att Regionen relativt sett hellre önskar investeringar på andra banor/objekt med högre potential. För det andra, om banorna vore av hög standard skulle inte en investering i drift av regional tågtrafik vara målstyrt eftersom Regionens trafikresurser behövs till andra trafiksystem med högre behov. För det tredje för att det idag, i absoluta termer, saknas avsatta medel för detta”.

Trafikverket: Förutsättningar och slutsats för ett statligt engagemang i tågtrafiken på Stångådals- och Tjustbanan, vilken gäller även idag enligt tillgängliga rapporter.

” Slutsatsen blir därmed att med de resurser som idag finns för att förbättra den geografiska tillgängligheten och den ambitionsnivå som följer av dessa resurser är det inte motiverat med en fortsatt insats i trafiken längs Tjustbanan. 

Det finns dessutom möjligheter att ersätta trafiken längs Tjustbanan med en billigare busstrafik utan att tillgängligheten försämras mer än marginellt.”

Slutsats: Bedriv en kostnadseffektiv och realistisk politik. Var även lyhörd över vad Region Östergötland och Trafikverket säger eftersom de är mycket tydliga och har väl underbyggda argument.

Satsa tillgängliga ekonomiska resurser för förbättrade kommunikationer på att förbättra väg 35 eftersom det är från samma penningpåsar som resurserna skall hämtas. Sprid dem inte på Tjustbanan och södra infarten.

Sist men inte minst. En satsning på väg 35 har mycket större betydelse för; arbetsmarknaden, företagen, miljön, turismen och minskad olycksrisk för viltolyckor, än en satsning på persontrafik på en föråldrad Tjustbana.

Torgny Kindh

Miljökonsult

  

 

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt