Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Västervik. Genom att använda Dagens Västervik tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Per Karlsson (V) skriver en debattartikel om järnvägen och behover av en Ostkustbana. Foto: Pixbay

En förstudie till en ny järnväg – en Ostkustbana behövs

Under åratal, decennier och lång tid har infrastrukturen för Kalmar län utarmats. Järnvägarna hålls igång med konstgjord andning, vägarna håller en standard som ingen från storstadsregionerna kan acceptera och flyget håller på att gräva sin egen grav. Det skriver Per Karlsson (V) i en debattartikel.

Annons:

Näringslivet får lita på att vägtransporterna kan lösa deras logistik, Rent geografiskt ligger Kalmar län illa till för att bedriva produktion av varor som behöver transporteras några längre sträckor.

Diskussionerna om snabbtågen i Sverige ebbar ut och de får nya sträckningar och utseenden. Då tycker vi i Vänsterpartiet Västervik att diskussionen inom Region Kalmar län måste växla in på nya spår, järnvägsspår!

Vi föreslår att en ordentlig förstudie görs av förutsättningarna för en ny järnväg - en Ostkustbana med en sträckning från Linköping/Norrköping via Västervik-Oskarshamn-Kalmar till Karlskrona.

*

Från Karlskrona finns redan idag järnväg ut till Hässleholm.

Ostkustbanan skulle bli en alternativ järnvägssträckning som ansluter till 2 stationer (Linköping/Norrköping och Hässleholm) på stambanan mellan Stockholm-Malmö.

Genom en Ostkustbana kommer de tvärbanor som finns idag få ett ökat kundunderlag och överlevnaden för dessa banor kan tryggas för framtiden. Och tänk om vi, direkt från hemorten i Kalmar län, kan åka både norrut och söderut när vi ska ut och röra på oss. Och absolut en vinst för alla företag som idag har stora godsmängder på våra vägar. 

För Vänsterpartiet

Per Karlsson

Annons:

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

+ =  

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion