Annons:

GLENNFALK: Ett virrvarr av kompetensbrist, arbetslöshet och maktlöshet

Nedrustningen av polisen, försvaret och arbetsförmedlingen har pågått under många år. När vi nu bygger upp försvar och polis igen – är det arbetsförmedlingen som står på tur nu?

Annons:

SKR, Sveriges kommuner och Regioner, har varit kritiska till hur arbetsförmedlingen organiserats.

Framförallt i sitt yttrande i fjol till den dåvarande regeringen, som ville höra synpunkter på hur den framtida arbetsförmedlingen ska organiseras.

Det blev dock ingen revolutionerande förändring när regeringen behandlade frågan. Fortfarande är det så att omdaningen från statlig arbetsförmedling till privat arbetsförmedling inte fungerar. Centern var det parti som hårdast drev frågan om nedrustning av arbetsförmedlingen och överföring av dess arbetsuppgifter till det privata näringslivet. 

***

Men när arbetsförmedlingen rustat ned och sprang fram med stafettpinnen till den privata marknaden – så fanns den inte. Man hade glömt att göra det omvända: bygga upp den privata först och avveckla den statliga sedan.

I kläm satt hundratusentals arbetslösa och med den konjunkturnedgång som väntar lär de bli fler.

”Reformeringen” av arbetsförmedlingen har alltså inte fungerat. SKR anser att kommunerna saknar tillit till arbetsförmedlingen och den statliga arbetsmarknadspolitiken. Man anser att kommunerna tvingats att själva ta över arbetsförmedlingens tidigare uppgifter.

Den tidigare regeringen ambitioner har varit att varje kommun ska ha en närhet till sin arbetsförmedling. När arbetsförmedlingen själva svarar på den frågan säger man att närheten finns – samtidigt säger kommunerna att den inte finns. Och vi ser ju också i flera av länets kommuner att arbetsförmedlingen är avlägset belägen. Och där den finns som ”servicekontor”  är den decimerad.

Övertron på digitala kanaler och på fristående leverantörer har fått omfattande konsekvenser för gruppen arbetslösa, skrev SKR redan i november 2021.

Kommunerna har fått träda in. Men klarar det med blandat resultat. Kommunen har av tradition inte de resurserna i sin budget, men har tvingats till det på grund av reformen.

***

Om jag som företagare ska erbjuda en praktikplats tog jag tidigare telefonen och ringde arbetsförmedlingen i Vimmerby. Sedan centraliserades den till Hultsfred och då ringde jag dit. Efter det blev det Västervik, och jag ringde dit. Där blir jag upplyst om att jag ska gå in på en hemsida och anmäla intresse. Sedan blir man uppringd från Stockholm där man hänvisar till en arbetsförmedlare någonstans i Sverige.

Borta är den personliga kontakten, den personliga briefing, man tidigare kunde få mellan företag och arbetsförmedling för att hitta rätt medarbetare.

Jag är för fri företagsamhet. Men inte när politiker skapar ett arbetsområde där fria företag ska verka och lägger ned sina egna arbetsuppgifter inom området innan marknaden är etablerad. Sedan hjälper det inte att kalla det för ”reformer” -  det är i detta sammanhang ett annat ord för ansvarslöshet.

Om det nu är så att kommunerna, utöver alla övriga åtaganden man har, ska ta över statens ansvar för arbetsmarknadspolitiken, så bör man få förutsättningar och resurser. Det är nästan alltid så att staten vill fortsätta bestämma (regeringens arbetsmarknadspolitik) men vill inte betala för verkställigheten (kommunalskatten).

Det man skapat är ett virrvarr av kompetensbrist, arbetslöshet och maktlöshet.

Det är en viktig uppgift för den nya regeringen att bygga upp en fungerande arbetsförmedling i varje kommun igen. Framförallt när svåra tider väntar.

Fotnot: Journalisten, entreprenören och f.d. kommunalrådet (m) i Vimmerby (2010-2015) Micael Glennfalk, skriver återkommande krönikor i vår tidning, där synpunkter på politik och samhällsföreteelser lokalt, regionalt och nationellt framförs. Krönikörens åsikter är alltid hans egna.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt