Annons:

  • Foto: Stefan Härnström

  • Morgan Olsson och dottern Maya Ryen. Foto: Stefan Härnström

  • Martin Frejd med sin driftingbil, en ombyggd BMW 235. Foto: Stefan Härnström

  • Foto: Stefan Härnström

  • Foto: Stefan Härnström

  • Foto: Stefan Härnström

  • Foto: Stefan Härnström

  • Foto: Stefan Härnström

  • Foto: Stefan Härnström

  • Foto: Stefan Härnström

  • Foto: Stefan Härnström

  • Foto: Stefan Härnström

  • Foto: Stefan Härnström

  • Foto: Stefan Härnström

  • Foto: Stefan Härnström

  • Foto: Stefan Härnström

  • Foto: Stefan Härnström

VILKA SKÖNHETER – STORT BILDEXTRA FRÅN MOTORDAGEN I VIMMERBY

På söndagen fylldes området runt MX World Collection i Vimmerby med intressanta bilar och motorcyklar när det var dags för en ny Motordag. Det fanns allt från veteranfordon till tävlingsmaskiner att titta och lyssna på. 

Annons:

Martin Frejd var en av de 50-talet bilägare som dök upp. Han visade upp sin driftingbil som i grund och botten är en BMW 235 men som numera är ett litet monster med 860 hästkrafter. 

– Det som är original är chassit, ja mestadels, men karossplåten är utbytt mot kevlar. Även den i taket. Med mig i sätet så väger den 1400 kilo vilket är rätt tungt. 

Hans tävlingsteam består utöver honom själv av två mekaniker, en filmare och två spottare som tittar på hur andra förare kör.

Under tävlandet är det omöjligt för en förare att ha koll på hur bra man ligger till så man analyserar filmerna och jämför med hur andra förare tar banan. 

Under SM-tävlingen i Karlstad förra helgen blev han påkörd vilket ledde till en del skador på bilens högra sida. 

– Jag kom direkt från tävlandet och lastade ur bilen ur släpet i morse. Jag vill helst att bilen ska se snygg ut när jag visar upp den men det är som det är, skrattar Martin.

Par i rallybilar

Maya Ryen och Morgan Olsson är välbekanta namn för de som är intresserade av lokal motorsport. Dotter och far var på plats för att visa upp sina rallybilar. Mayas VW Golf Mk 4 och Morgans Volvo 240. Mayas svarta bilar med vit/blå/rosa stripe känns lätt igen.

– Jag började med den färgsättningen på mina folkracebilar. Jag har gjort runt tio tävlingar i den här rallybilen och pappa kanske gjort 20-30 stycken. Motorhuven sitter en aning snett för hela fronten blev skrot och fick bytas efter att jag träffat en hög med traktordäck på en tävling, berättar Maya och visar klippet där Golfen mycket riktigt ger högen en fullträff. Bilen var en vanlig personbil när den införskaffades på trettondagen 2016 och under fyra veckor byggdes om till en tävlingsbil.

– Jag skulle säga att det som måste bytas och fixas oftast på en rallybil är ändå fälgar och trösklar för det är delarna som får ta alla småsmällar, fortsätter Maya.

Morgan som tävlat med båda bilarna berättar vilken stor skillnad det är att köra den bakhjulsdrivna Volvon mot den framhjulsdrivna lilla Golfen.

– Volvon är ju kraftfullare men på små sprintbanor är Golfen jättekul att köra. Man bara ställer in fronten dit man vill i svängarna. Med bakhjulsdrift ska man ju ha ställ så när jag lärde Maya att köra Golfen fick jag tänka tvärtom jämfört med hur jag vanligtvis kör, säger Morgan.

Stefan Härnström 

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt