Annons:

  • Hela Stångådalsbanan kan trafikeras igen efter urspårningen – kan ta två år att laga tåget

    Här evakueras de resenärer som befann sig ombord på det urspårade tåget. Foto: Simon Henriksson

  • Hela Stångådalsbanan kan trafikeras igen efter urspårningen – kan ta två år att laga tåget

    Nu kan hela banan trafikeras igen efter urspårningen. Foto: MostPhotos

Hela Stångådalsbanan kan trafikeras igen efter urspårningen – kan ta två år att laga tåget

För en vecka sedan spårade ett tåg med 20 människor ombord ur utanför Hultsfred. Tågtrafiken på Stångådalsbanan har varit begränsad sedan dess – men nu går det att trafikera hela banan igen.

Annons:

Det var två dagar före julafton som ett tåg körde in i ett stort träd på rälsen och spårade ur cirka en kilometer söder om stationen i Hultsfred.

20 personer befann sig på tåget, men ingen blev fysiskt skadad. Olyckan fick dock stora effekter på jultrafiken på Stångådalsbanan. Flera hundra meter räls skadades i samband med olyckan och Trafikverkets första prognos var att tågtrafiken kunde gå helt fritt igen först på annandag jul.

Det dröjde till den 29 december, men från och med i dag är hela Stångådalsbanan farbar igen. 

"Trafiken har kommit igång på Stångådalsbanan", skriver Katharina Seijsing, tågchef på KLT, i ett mejl till vår tidning.

Störningar kommer bestå

Helt problemfritt dröjer det dock en tid innan det är. 

"Vi kommer få vissa störningar i trafiken i några dagar framåt då de fordon som har gått mellan Linköping-Hultsfred och Linköping-Västervik måste ner till verkstaden i Kalmar för underhåll och säkerhetssyner", skriver Seijsing.

Vilka tåg som kommer bli inställda och ersatta av buss finns inga uppgifter på i nuläget.

"Vi har dessvärre inga uppgifter på vilka tåg som kommer bli inställda och ersatta av buss utan vi uppmanar resenärerna att kontrollera informationen på vår hemsida, reseplaneraren eller ringa vår kundtjänst för att få besked om den avgång man tänkt åka blir med tåg eller buss", skriver hon.

Kan ta två år att laga

Att laga det tåg som spårade ur i Hultsfred kan också bli en långdragen historia. Prognosen är satt på hela två år.

"Den första prognosen är satt så länge just nu. Vi har också ett annat fordon som körde på träd i februari som ännu inte är i trafik. Den längsta reparationstiden på senare år har varit 18 månader. Man besiktigar nu fordonet för att se vilka skador det är på det. Vissa delar på ett fordon finns inte längre som reservdelar utan måste nytillverkas och det är det som kan ta lång tid".

Vilka skador det nu krockade fordonet har fått har man ingen information om ännu.

"Det kommer att ta en tid innan man dokumenterat och gått igenom hela tåget", skriver Seijsing.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvastervik.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

LEDIGA JOBB

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt