Ett äldre par anmäler Elgiganten till Allmänna reklamationsnämnden efter ett besök i kedjans butik i Västervik. Foto: Arkivbild
Det var i början av februari som ett par i 70-årsåldern besökte Elgigantens butik i Västervik. Anledningen till besöket var att införskaffa trådlösa hörlurar till en telefon, men när paret gick därifrån hade de förmåtts ingå ett helt nytt abonnemang gällande tv och telefoni.
”En ung man kom fram till oss och talade om för oss att vi skulle spara en massa pengar på Tv- och mobilabonnemang. Han pratade och pratade så när vi gick därifrån så hade vi abonnemangen på Tv och telefon.” skriver paret i sin anmälan till Allmänna reklamationsnämnden.
Ingen ångerrätt
När paret kom hem blev de osäkra på vad de sagt ja till och åkte därför tillbaka till butiken.
”Där vägrade de ta tillbaka vårt avtal. Vi har mejlat och ringt men de vägrar att ta tillbaka det eftersom det inte finns ångerrätt i affären. Det hade vi ingen aning om. Vi är två pensionärer på över 70 år, och vi vill inte ha detta.”
Paret menar också att de inte fick något kvitto eller papper på det abonnemang som ingicks, varken fysiskt eller via mail.
”Vi visste inte att de inte finns ångerrätt. Vi blev lurade eftersom vi inte hann med att förstå. Vi fick inga papper på telefonabonnemang eller tv-abonnemang. Vi var inte där för att teckna abonnemang.”
Paret skriver i anmälan att de kräver att Elgiganten drar tillbaka abonnemanget.
”Ni måste hjälpa oss, vi har inte råd att betala abonnemang som vi inte använder” skriver paret.