Inköpet blev inte alls som mannen tänkt sig. Genrebild.
Foto: MostPhotos
Mannen betalade 4 705 kronor för klipparen som enligt annonsen var fungerande och hade ett nytt batteri. Så var det inte alls, enligt Västerviksbon. Batteriet gick inte att ladda alls och gräsklipparen gick bara att köra på ettans växel.
I flera månader har mannen försökt reklamera varan, men utan lyckat utfall. Nu väljer han istället att ta firman till Allmänna reklamationsnämnden där han kräver 7 694 kronor i ersättning, dels för inköpet och dels för andra utlägg.
”När jag försökte lägga i växel 2 respektive 3 så stod gräsklipparen bara och gasade och rörde sig överhuvudtaget inte framåt. Jag anser att ordvalet ”fungerar” som användes i annonstexten betyder att samtliga växlar fungerar vilket inte var fallet. Gräsklipparen orkade inte heller ta sig fram i uppförsbacke. För att ta en liknelse med en bil så kan man inte köra på ettans växel på motorväg och en bil som inte går att köra på normala vägar fungerar inte”, skriver mannen i sin anmälan.