Annons:

Kund förlorar tvist om trasig induktionshäll

Genrebild. Foto: MostPhotos

Kund förlorar tvist om trasig induktionshäll

En missnöjd kund i Västervik ville ha en ny spishäll från ett vitvaruföretag efter att han upptäckt sprickor i glaset, och anmälde företaget till ARN. Där fick han dock inget gehör.

Annons:

Mannen hade köpt en induktionshäll för nästan 17 000 kronor, i samband med att han hade köpt ett helt nytt kök. När han flyttade in i den renoverade lägenheten i mitten av mars förra året ska han ha upptäckt flera sprickor i spishällens glas. Han menade att varan måste ha varit begagnad och att skadorna borde täckas av garantin.

Företaget hävdade istället att sprickorna antingen hade orsakats av kunden själv eller vid installationen från ett annat företag, inte vid leverans. De menade också att de inte säljer begagnade varor. Därför motsatte de sig kravet att betala för en ny spishäll.

När mannen inte fick igenom sitt krav om att få glaset utbytt på induktionshällen så gjorde han en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).  Nu har hart beslutat att avslå hans krav, då de menade att mannen inte kunde bevisa att felet var ursprungligt.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt