Annons:

Vd:n om konkursen:

Genrebild. Foto: MostPhotos

Vd:n om konkursen: "Extra mycket agg"

"Det känns riktigt tråkigt att behöva ansöka om konkurs då vi har gjort oss ett starkt namn på marknaden." Det säger Rafael Sawicki, som är vd för sollcellsbolaget Stella Solar i Västervik. 

Annons:

Under onsdagen meddelade sollcellsbolaget "Stella Solar" att de går i konkurs. Bolaget har sedan starten 2022 haft sitt säte i Västervik. De har jobbat med förnybar grön energi i form av totalentreprenad av solcellsanläggningar, energilagring och laddboxar. 

I ett mejl till vår tidning skriver Rafael Sawicki att orsakerna till konkursen är ganska tydliga.

"Marknaden för solceller har gått ner väldigt mycket. Det har inte någon missat", skriver han.

Agg och besvikelse 

Men det är inte den största orsaken. Enligt Rafael Sawicki ändrades Skratteverkets regler för det gröna teknikavdraget fram och tillbaka, och de fick vänta för länge på att bidraget skulle betalas ut.

"Vi väntade in flera såna utbetalningar som inte kom. Skatteverkets syn på saken och deras sätt att hantera såna ärenden gjorde att vi inte kunde fortsätta att köpa in nya varor. Vi har vid flera tillfällen påpekat detta för skatteverket att vi inte kommer klara av att vänta så länge."

Nu kommer en förvaltare att ta över arbetet med konkursen.

"Det känns riktigt tråkigt att behöva ansöka om konkurs då vi har gjort oss ett starkt namn på marknaden. Extra mycket agg har man ju mot skatteverket och deras hantering av det gröna teknikavdraget då vi vet att vi endast har kört med öppna kort och gjort allt rätt. Väldigt besviken på att myndigheter kan bara köra över allt och vill man överklaga då tar ett svar cirka 18 månader."

"Vi lämnar ingen i sticket" 

Han skriver att konkursen påverkar alla: de anställda, kunderna och leverantörerna. Men något som de är glada över är att de lyckats föra över gamla och nya kunder till ett annat företag som tar över, som heter Stella Group Solution AB. Där kommer kunderna att ha samma garanti som de blev lovade hos Stella Solar. 

"Vid en konkurs så är folk rädda för hur det påverkar deras köp. Men här är det annorlunda. Innan vi tog beslut att ansöka om konkurs så skrevs ett gemensamt avtal på service åt gamla samt nya kunder. Så vi lämnar ingen i sticket. Det är vi glada för." 

HÄR kan du läsa intervjun med konkursförvaltaren. 

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt