En kvinna som skulle semestra i Västervik har nu gjort en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden.
Foto: MostPhotos
Semesterlägenheten hade hon hittat på Blocket. Hon hade bokat den i tre nätter för drygt 4000 kronor, men hon valde att åka därifrån innan hon ens sovit en natt då den upplevdes som smutsig redan vid ankomst. Enligt kvinnan fanns både skräp på golvet och en tydlig lukt av gammal rök.
Kvinnan ska ha kontaktat hyresvärden för att fråga efter städutrustning, och blev hänvisad till ett förråd som visade sig vara låst. Hon ska sedan ha försökt få tag på värden igen och försökt att få avtalet annullerat. Efter detta tog hon kontakt med Blocket för att se vad hon ska göra. Hon fick fylla i ett formulär där hon bad dem höra av sig snarast.
Kvinnan ska ha tagit några bilder i lägenheten som hon skickat till Blocket. Hon fick inte svar från dem förrän dagen efter, om att de skulle behöva fler bilder från lägenheten, men då hade hon redan lämnat för att det inte hade känts bra att stanna.
Därför anmäler hon Blocket
Hon hade valt att använda sig av ”säker betalning” genom Blocket, som innebär att där hyresvärden får pengarna först när man flyttat ut.
Enligt kvinnan ska Blocket först ha lovat att hålla inne pengarna tills kvinnan och värden hade kommit överens om hur de skulle lösa detta. Men efter några dagar fick hon besked om att ärendet var avslutat ändå för att det inte fanns tillräckliga bevis om att lägenheten var smutsig, trots att hon och värden inte hade kommit fram till någonting ännu. Värden har därmed fått betalningen.
Kvinnan anser att Blocket har gjort fel som betalade ut pengarna. Därför har hon nu gjort en anmälan till ARN där hon vill få tillbaka 3900 kronor. Om ARN går med på detta eller inte återstår att se.